Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:78 (2020-2021)
Innlevert: 08.10.2020
Sendt: 09.10.2020
Besvart: 14.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Hva vil statsråden gjøre for å sikre finansiering av ny Sarpsbru?

Begrunnelse

Endret vilkår og bompengeforliket har trenert realisering av Bypakke Nedre Glomma. Nylig ga departementet beskjed om at det må utarbeides ny Bypakke for Nedre Glomma.
Ny Sarpsbru inngår i Bypakke Nedre Glomma og en finansering av ny bru er derfor avhengig av bypakka.
Sarpsbrua er en viktig samferdselsåre i Sarpsborg og en nødvendig avlastning dersom E6 over Sannesundsbrua skulle bli stengt.
Brukstiden for alle de fem bruene, som utgjør Sarpsbrua, ble av Statens vegvesen i januar 2017 satt til 10 år.
Bruforvalter i Viken fylkeskommune har uttalt følgende til Sarpsborg Arbeiderblad:

«Det er vanskelig å forsvare ytterligere rehabilitering av Sarpebruene for å kunne benytte disse utover 10 år».

Det er stor usikkerhet knyttet til gjenværende brukstid potensiell nedklassifisering og innsnevring.
Sarpsbrua har en estimert gjenstående levetid på ca. 7 år, og det er derfor avgjørende med rask avklaring av finansiering.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Ny Sarpsbru er et fylkeskommunalt prosjekt (fv. 118). Etter avviklingen av sams vegadministrasjon 1. januar 2020 er fylkesveiprosjekter et fylkeskommunalt ansvar. Det kan derfor ikke påregnes at departementet til enhver tid kjenner alle detaljer i prosjekter som fylkeskommunene har ansvar for.
Sarpsbru er ett av prosjektene i det lokale forslaget til videreføring av Bypakke Nedre Glomma.
Samferdselsdepartementet sendte 2. januar 2020 brev til Nedre Glomma hvor det framgår at det må gjøres justeringer i det lokale forslaget for at det skal tilfredsstille kravene i bompengeavtalen fra 2019. Det har i etterkant av dette vært dialog mellom lokale myndigheter, Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet om videre prosess knyttet til arbeidet med bypakken. Etter det jeg er kjent med arbeides det nå lokalt med å gjennomgå den foreslåtte porteføljen slik at bypakken imøtekommer kravene i bompengeavtalen fra 2019. Etter at et revidert forslag til videreføring av bypakke Nedre Glomma som tilfredsstiller regjeringens krav er lokalpolitisk vedtatt, legger Samferdselsdepartementet opp til å gjennomføre ekstern kvalitetssikring (KS2) av bypakken.