Skriftlig spørsmål fra Terje Halleland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:100 (2020-2021)
Innlevert: 12.10.2020
Sendt: 12.10.2020
Besvart: 22.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Terje Halleland (FrP)

Spørsmål

Terje Halleland (FrP): Vil statsråden tilrettelegge for at det ved vanskelige kjøreforhold også over E134 kan gjennomføres kolonnekjøring kun for tungbiltransport?

Begrunnelse

Fremkommeligheten for lastebilnæringen er særdeles viktig, også på vinterstid.
I situasjoner hvor veien vurderes stengt for personbiler har en ved flere fjelloverganger åpnet for egne kolonner for tunge biler. Dette gjelder ikke for E134 over Haukeli som har en stor andel med tunge biler.
Dette medfører stor frustrasjon og får store konsekvenser for både sjåfører og mottakere av varer.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er flere både praktiske, sikkerhetsmessige, lokale og værmessige forhold som gjør det utfordrende å gjennomføre egne kolonner for tungtransporten over Haukeli.
En forutsetning for å innføre egne kolonner for kjøretøyer over 7,5 tonn er at det etableres et omfattende informasjonssystem med bl.a. variable skilt som i god avstand fra høyfjellet gir beskjed om at det er/vil bli innført selektiv kolonneavvikling. På Haukelifjell er det vinterstid hyppige endringer i værforholdene på øst- og vestsiden av fjellet. Det vil dermed være en stor utfordring å få dette til å fungere hensiktsmessig for trafikantene.
Det er i dag ingen opparbeidede oppstillingsplasser tilpasset nødvendig separering av trafikken. Slike må plasseres ute og helst være et stykke unna fjellet når uværet inntrer. Rent geografisk ville Liamyra og Tyrveli peke seg ut som mulige lokasjoner for oppstilling. Utfordringen er at kolonneavviklingen da må skje på hele fjellstrekningen Liamyra - Tyrveli selv om værsituasjonen normalt skulle tilsi kolonnekjøring på bare én av delstrekningene; Tyrveli – Haukelitunnelen (østsiden) eller Liamyra – Haukelitunnelen (vestsiden). Dette fordi værsituasjonen og trafikkforholdene kan være vidt forskjellig på øst- og vestsiden. Samtidig vil en få et problem med trafikanter som kommer østfra og som kun skal til Haukeliseter Fjellstue, en strekning det normalt er fri ferdsel på.
Det er heller ikke forsvarlig ut fra sikkerhets- og HMS-hensyn for entreprenøren å sortere kjøretøygrupper ved oppstilling i kjørebanen. Statens vegvesen har fått tilbakemeldinger fra brøytemannskapet om at bare det å pålegge sjåfører å legge på kjetting, fører til uønskede og ubehagelige situasjoner. Entreprenøren melder videre om at det er tungbilene som skaper det største utfordringene vestfra når det er uvær.
Det vises ofte til at etablert praksis på rv. 7 over Hardangervidda fint kan overføres til E134 Haukelifjell. Men jeg vil påpeke at det er stor forskjell på veistrekningene og at de derfor ikke er direkte sammenliknbare. Noe av bakgrunnen for ordningen på rv. 7, er at den lange kolonnestrekningen (over 30 km) og erfaring viser at en ikke kan ta sjansen på å ta med småbiler inn på fjellet når været forverrer seg ut over et visst nivå. Det er langt mellom evakueringsstedene. Samtidig er det svært ressurs- og tidkrevende, og ikke minst farlig, å berge trafikanter ut fra fjellet dersom kolonnen skulle stoppe opp. Dette er hovedårsaken til at småbiler utelates fra kolonnene når været blir for dårlig på rv. 7. Dette skjer også på et mye tidligere stadium enn hva som er vanlig for stopp i kolonnekjøringen på Haukelifjell. Trafikkmengden er videre adskillig lavere på rv. 7 enn på E134 Haukelifjell.
Statens vegvesen har diskutert problemstillingen med egne tungbil-kolonner på E134 Haukelifjell ved flere anledninger og med ulike driftsentreprenører. At redusert regularitet vinterstid over fjellet representerer et stort dilemma for transportørene har både Statens vegvesen og driftsentreprenør stor forståelse for. Samtidig har SVV, driftsentreprenørene og jeg et ansvar for å ivareta sikkerheten for alle trafikantgrupper og for brøytemannskapene. Jeg anser det derfor som lite aktuelt å gjennomføre egne kolonner for tungbiler over E134 Haukelifjell allerede denne vinteren.
Jeg er imidlertid åpen for at det kan være mulig å finne løsninger framover som gjør det lettere for næringstransporter å komme seg over fjellet på denne strekningen og som samtidig ivaretar trafikksikkerheten. Politisk ledelse i samferdselsdepartementet tar gjerne dialog med næringen og driftsentreprenørene om saken.