Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:141 (2020-2021)
Innlevert: 15.10.2020
Sendt: 15.10.2020
Rette vedkommende: Olje- og energiministeren
Besvart: 21.10.2020 av olje- og energiminister Tina Bru

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hvordan vil klima- og miljøministeren sikre at det er tilstrekkelig nettkapasitet til hjemmelading for landets husstander når store deler bilparken skal elektrifiseres, og mange familier vil ha to elektriske biler?

Begrunnelse

I rapporten «Hva betyr elbiler for strømnettet», peker NVE på at det kan oppstå lokale utfordringer, på steder med svakt nett, eller i områder der mange lader elbilene sine samtidig. Slike utfordringer kan blant annet oppstå i hytteområder. NVE skriver videre at det norske strømnettet er langstrakt, og at det enkelte steder kan forekomme problemer med spenningskvalitet og kapasitet.

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Nettselskapene har en plikt å tilby alle som ønsker det tilknytning til nettet. Dette gjelder også ved behov for økt kapasitet som dette spørsmålet primært omhandler. Denne plikten innebærer at dersom det ikke er mulig å gi kapasitet i eksisterende nett, må nettselskapene uten ugrunnet opphold utrede, om nødvendig søke konsesjon og gjøre nødvendige investeringer i nettet for å gi kapasitet.
Nettselskapene skal fastsette og kreve inn anleggsbidrag for å dekke hele eller deler av kostnadene ved nye nettilknytninger eller ved forsterkning av nettet til eksisterende kunder. Formålet med anleggsbidraget er todelt. Det ene formålet er å fordele kostnaden mellom kundene som utløser investeringen og nettselskapets øvrige kunder. Det andre formålet er å synliggjøre kostnadene ved tilknytningen eller den økte kapasiteten slik at kunden kan vurdere ulike alternativer. Dersom kundene ikke ønsker å betale for økt kapasitet, vil styringssystemer for smart lading og effektstyring kunne legge til rette for at man kan få økt utnyttelse av sin eksisterende tilknytning. Slike systemer finnes allerede i dag og er under stadig utvikling.