Jenny Klinge (Sp): Hvorfor legger statsråden opp til ei konfliktskapende overprøving av vedtak fatta av regional rovviltnemnd, på bakgrunn av en enkeltstående klage fra en interesseorganisasjon, i ei sak hvor det er fatta et begrunna vedtak om felling tufta på lokal kunnskap og helhetlig regional vurdering, slik Stortingets rovviltforlik forutsetter?
Begrunnelse
Det vises til arbeidet i rovviltnemnda i region 6, hvor det ble fattet vedtak om lisensfellingskvote for felling av 32 jerv for 2020-2021 den 27. mai i år. Vedtaket ble påklaget av Naturvernforbundet 18. juni, og rovviltnemnda behandlet klagen i e-postmøte i perioden 7. til 9. juli. Nemnda opprettholdt sitt opprinnelige vedtak, og oversendte saken til Klima- og miljødepartementet 10. juli 2020 for endelig avgjørelse. Vedtak fra departementet forelå 3. september. Klima- og miljødepartementet opprettholdt vedtak om lisensfelling av 32 jerv, men med den endring at de to dyrene som var tildelt forvaltningsområdet for jerv i Møre og Romsdal ble omgjort til beiteprioriterte områder. I klagen vises det til at antallet ynglinger har økt de senere årene og ligger over bestandsmålet.
Talla viser har det vært 19 ynglinger der det skal være 10 i region 6. Det vil si nesten en dobling i forhold til bestandsmålet (i tillegg kommer mulige ikke-registrerte ynglinger). Det rovviltnemnda foreslo var ei økning på to dyr i uttak i tillegg. Fylkesmann foreslo ei økning på to, altså fra 28 året før til 30, mens nemnda la på to til slik at det ble 32. Dette ville fortsatt være et lite uttak i forhold til den veksten i antallet ynglinger som har vært, og argumentet om at et slikt uttak truer genetikken framstår ikke som logisk.
Stortinget har gjennom rovviltforliket bestemt at rovviltforvaltningen skal være mest mulig lokalt forankra, og har derfor fastsatt grenser for åtte forvaltningsregioner for rovvilt. Innen hver region er det den regionale rovviltnemnda som har ansvar for at bestandene av rovvilt holdes på det nivå som Stortinget har fastsatt. Vedtakene fra rovviltnemdene er basert på lokal kunnskap om både rovdyrstammen og de geografiske områda de er satt til å forvalte. Begge rovviltforlika fra henholdsvis 2004 og 2011 vektlegger betydninga av regional forvaltning av rovdyr.