Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:172 (2020-2021)
Innlevert: 19.10.2020
Sendt: 19.10.2020
Besvart: 26.10.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Hvilke tiltak er nødvendig for å realisere to tog i timen til Sarpsborg og Halden, og hva er estimert kostnad?

Begrunnelse

Viser til «Jernbanesektorens oppdaterte analyser til NTP 2022-2033».

Her står det følgende:

«Konkret har Bane NOR blant annet foreslått å bygge ut infrastrukturen fra Haug til Seut og gjennomføre enklere tiltak på Fredrikstad stasjon, samt å bygge noe økt kryssingskapasitet mellom Fredrikstad og Halden. Dette vil gi mulighet for to tog i timen til/fra Fredrikstad, dagens grunnrutetilbud fra Sarpsborg og Halden, og inntil 3 ekstra tog i rushtid/rushretning til/fra Halden. Løsningen gir mindre redusert reisetid og plass til færre tog enn ved full dobbeltsporutbygging, men gir en forbedring for nedre Glommaregionen, særlig for Fredrikstad ift dagens situasjon.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Bane NOR har tidligere sett på kostnader for sammenhengende dobbeltspor frem til Sarpsborg og Halden. En slik løsning vil gi en betydelig frekvensøkning, men vil være kostnadskrevende. Derfor er det i forbindelse med Jernbanedirektoratet og Bane NORs NTP-innspill av 15. oktober i år redegjort for et forslag til hvordan tilbudet kan bedres uten at det bygges sammenhengende dobbeltspor.
Jernbanedirektoratet har bedt Bane NOR vurdere hvilke tiltak som er nødvendige for å kunne øke frekvensen til to/tre tog i timen til Sarpsborg og Halden i rush, og øke antall avganger gjennom hele driftsdøgnet til Fredrikstad/Sarpsborg. Bakgrunnen for dette er at passasjertallene er høyest til Fredrikstad og Sarpsborg, og Jernbanedirektoratet vurderer det derfor som viktigst å øke antall avganger gjennom hele dagen til disse stedene først.
For å øke frekvensen til to tog i timen til Sarpsborg, vil det kreve ytterligere kryssingskapasitet, og vendekapasitet ved Sarpsborg stasjon. Denne løsningen vil være mindre robust enn den foreslåtte løsningen, da det innebærer større togmengde på dagens enkeltspor mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Dette innebærer at togene kan bli stående i kø og at man av den grunn mister noe effekt knyttet til både reisetid og punktlighet.
Det er også mulig å øke frekvensen gjennom driftsdøgnet helt til Halden uten sammenhengende dobbeltspor. Hvor mange kryssingsspor eller dobbeltsporparseller det i så fall vil være behov for, og kostnader for disse, er ikke analysert i denne omgang. En overordnet vurdering tilsier at to tog i timen til Halden med bruk av dagens enkeltspor vil kreve relativt omfattende tiltak, og trolig behov for en større andel dobbeltspor, fordi man da får en lang strekning med høy togmengde.
De opprinnelige planene har som kjent hatt en dramatisk kostnadsøkning. Dette har gjort det nødvendig å tenke nye løsninger. I tiden fremover vil den skisserte løsningen vurderes nærmere for å identifisere mulige forbedringer. Det kan også være aktuelt å undersøke andre alternativer. Dette vil regjeringen komme tilbake til i Nasjonal transportplan 2022-2033.