Skriftlig spørsmål fra Carl-Erik Grimstad (V) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:221 (2020-2021)
Innlevert: 23.10.2020
Sendt: 23.10.2020
Besvart: 02.11.2020 av arbeids- og sosialminister Henrik Asheim

Carl-Erik Grimstad (V)

Spørsmål

Carl-Erik Grimstad (V): Er det en systematisk svikt som ligger bak den manglende kommunikasjonen mellom NAV og kommunen i en slik sak, og hva kan og vil statsråden gjøre for å forhindre at liknende tilfeller oppstår?

Begrunnelse

I NRK-dokumentaren «Mysteriet søsteren min» (21.10.2020) som skildrer dødsfallet til en psykisk syk kvinne i Brønnøysund, går det frem at NAV i Brønnøysund stanset uføretrygden til kvinnen over to år før hun døde. Kvinnen, som bodde i en kommunal leilighet, hadde ikke spor av mat i huset da hun døde og varmtvannet var koplet fra. Hun hadde ikke betalt husleie på over et halvt år, hun isolerte seg fra omverdenen og hadde ikke postkasse.
I dokumentaren vises det til at NAV stanset trygden hennes fordi etaten ikke fant adressen hennes. Kommunen har til orientering en befolkning på ca. 5000 innbyggere.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Jeg forstår spørsmålet slik at representanten ønsker å vite om det er kommunikasjon mellom Arbeids- og velferdsetaten og den aktuelle kommunen, før utbetaling av uføretrygd til mottakere av denne ytelsen stanses. Jeg vil aller først understreke at jeg av hensyn til personvernet ikke kan gå inn i enkeltsaker.
Generelt er det slik at dersom en bruker dør eller er uten fast bopel, blir adressen fjernet fra folkeregisteret, og utbetaling fra etaten blir maskinelt stoppet. I de tilfellene hvor det fortsatt er aktuelt med videre utbetalinger, iverksetter etaten flere aktiviteter for å fremskaffe adresse til mottakeren, eller det legges inn en midlertidig adresse slik at utbetalingen kan fortsette som planlagt.
Hvis en bruker har konto, men det mangler adresse, forsøker utbetalingsenheten i etaten å kontakte brukeren via foreliggende kontaktopplysninger. Når bruker i tillegg ikke har konto, vil utbetalingen gå til giroutbetalingskort/betalingskort. Dette betyr at Arbeids- og velferdsetaten må ha en adresse å sende disse til. Hvis aktuell adresse ikke er mottatt innen tre måneder, kontakter utbetalingsenheten det lokale NAV-kontoret eller den lokale saksbehandlende enhet for å få hjelp til å finne adressen. I de tilfellene der det ikke er mulig å få tak i adressen til bruker som ikke har konto sendes giroutbetalingen hos det lokale NAV-kontoret slik at den kan hentes der. Dette gjelder særlig brukere uten fast bopel.
Dersom det etter lang tid ikke er mulig å få tak i brukers adresse, kan det fattes vedtak om at ytelsen midlertidig stoppes i påvente av at bruker tar kontakt/adresse mottas.
Med de rutiner som Arbeids- og velferdsdirektoratet følger er det ikke grunnlag for å si at det eksisterer en systemsvikt i oppfølgingen av denne type saker. Av personvernhensyn kan ikke den konkrete saken kommenteres ytterligere.