Geir Pollestad (Sp): Det er nylig gjennom Kystverket gitt tilsagn om støtte til opprettelsen av en godsrute til sjøs («Nord-Norgelinjen») på 41,6 millioner kroner.
På hvilken måte har man sikret seg at driften av denne linjen skal baseres på bruk av norske lønns- og arbeidsvilkår og norsk flagg og hvordan sikrer regjeringen seg at virksomheter som mottar støtte gjennom godsoverføringsordningen, baserer sin virksomhet på bruk av norske lønns- og arbeidsvilkår og norsk flagg?
Begrunnelse
Stortinget har gjennom mange år uttrykt en sterk målsetning om å overføre transport av gods fra vei til bane og sjø. En satsing på dette er derfor i tråd med Stortingets vedtatte målsetninger. Det må sikres at offentlige midler brukes på virksomheter som baserer driften på norske lønns- og arbeidsvilkår. Krav i offentlige anskaffelser er viktig i kampen mot «sosial dumping».
«Nord-Norgelinjen» som nå er gitt tilsagn om midler skal opereres av rederiet Eureka Shipping Ltd. Pr dags dato har dette selskapet mesteparten av sin flåte flagget i ulike typer «bekvemmelighetsflagg».
«Nord-Norgelinjen» til Eureka Shipping Ltd skal kun operere på norske kysten i rute mellom Bodø og Tromsø. Det forutsettes at det gjelder et krav til norske lønns- og arbeidsvilkår og NOR-flagg for denne tildelingen.