Øystein Langholm Hansen (A): Hvordan har statsråden sett for seg at rullestolbrukere skal få tilgang til drosje, når frislippet av drosjekjøringen nå er effektuert, og man allerede nå ser at det er de svakeste gruppene som taper på lovendringene?
Begrunnelse
I Stavanger Aftenblad kan man, den 28.oktober, lese om rullestolbruker Katharina Haaland, som måtte vente i 3 timer på å få en drosje til å kjøre henne hjem. Sentralens ledelse har beklaget hendelsen, men innrømmet samtidig at det nok dessverre blir en del av framtiden at det er lange ventetider på spesialtransport av kunder med særlige behov. Kombinasjonen av økte avgifter på spesialbiler, svekkede rammevilkår og strammere konkurranse har allerede ført til en reduksjon i antall taxier spesialbygd for slik transport, fra 23 til 6 biler i Stavanger-området. Statsråden signaliserer i artikkelen at han vil følge situasjonen nøye.
Alle opposisjonspartiene, unntatt Frp, har vært sterkt kritiske til den nye drosjelovgivningen og økte avgifter på disse spesialbilene. Og nå kan man altså, allerede før reformen trer i kraft, se at det er de svakeste kundegruppene som lider mest for en feilslått drosjelovgivning. Statsråden sier også i samme artikkelen at han vil følge utviklingen nøye, og at fylkeskommunene kan stille krav om universell utforming av drosjer dersom markedet ikke leverer. Statsråden sier videre at «det er viktig for meg å følge opp dette, for drosjemarkedet skal fungere godt i hele landet for alle passasjerer.» Frie markedskrefter har ingen samvittighetskvaler overfor svake grupper i samfunnet. Det ansvaret overlater markedet til stat, fylker og kommuner å håndtere!