Skriftlig spørsmål fra Bengt Rune Strifeldt (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:343 (2020-2021)
Innlevert: 03.11.2020
Sendt: 03.11.2020
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 11.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Rune Strifeldt (FrP)

Spørsmål

Bengt Rune Strifeldt (FrP): Mener statsråden at navigatørenes kompetanse endrer seg på bakgrunn av hvilket selskap de jobber for, når det er samme navigatør og samme type skip?

Begrunnelse

Kystverket har foreslått endringer i lospliktforskriften som innebærer at fartøy som betjener kystruten Bergen-Kirkenes blir lospliktig. Kystverket mener den lange erfaringen og gode kompetansen som Hurtigruten besitter endrer seg når Havila Kystruten trer inn som operatør med fire nye skip i Kystruten fra 2021, og at de ikke kan dokumentere hverken lang erfaring eller gode etablerte systemer. Til tross for at det er samme navigatører som skal være med å seile disse skipene.
Når Havila kommer inn som aktør i Kystruten 1. januar 2021 vil navigatører fra Hurtigruten gå over til Havila og ta med seg den lange kysterfaring fra den ene aktøren til den andre. De fire nye skipene til Havila vil bemannes utelukkende med erfarne navigatører med lang fartstid fra Hurtigruten. Dette var en klar forutsetning i Samferdselsdepartementets kravspesifikasjon i tildelingen av konsesjonen og noe begge operatørene har akseptert og samarbeidet om å gjennomføre.
Kompetansen på navigatører som skal betjene Kystruten vil derfor være den samme som i dag, uavhengig av hvilket skip de navigerer og rederi de er ansatt i. Det skal heller ikke innføres flere avganger på Kystruten så antall skip og navigatører som skal betjene ruten vil være konstant og som i dag. Navigatørene har i tillegg utsjekk på sitt dedikerte fartøy som gjør at de kjenner sine skip bedre enn losene. De har derfor både farvannskompetanse og skipsspesifikk kompetanse.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Reglene om losplikt skal sikre tilstrekkelig farvannskompetanse om bord på fartøy som seiler langs kysten.
Passasjerskip er generelt forbundet med høyere risiko, på grunn av de potensielle konsekvensene ved en ulykke. Enkelte passasjerskip i rute er imidlertid unntatt fra losplikt, men dette gjelder i hovedsak bilferger som betjener korte ruter. Fartøyene i kystruten Bergen-Kirkenes gjennomfører lange seilaser i noen av de mest krevende farledene langs kysten.
Bakgrunnen for at Hurtigruten likevel har vært unntatt fra losplikt, er at navigatørene har lang erfaring og at Hurtigruten ved sin kontinuerlige seilas gjennom mange år har erfaring med systemer som sikrer at fartøyenes navigatører har tilstrekkelig farvannskompetanse. Nå som Kystruten åpnes opp for flere aktører, vil det derimot være behov for kontroll med farvannskompetansen til navigatørene som skal seile ruten også i fremtiden. Konsesjonen for kystruten vil legges ut på anbud hvert tiende år, og kan potensielt betjenes av inntil tre ulike aktører. Endringsforslaget er dermed prinsipielt, og er ikke rettet mot Havila som sådan.