Bengt Rune Strifeldt (FrP): Mener statsråden at navigatørenes kompetanse endrer seg på bakgrunn av hvilket selskap de jobber for, når det er samme navigatør og samme type skip?
Begrunnelse
Kystverket har foreslått endringer i lospliktforskriften som innebærer at fartøy som betjener kystruten Bergen-Kirkenes blir lospliktig. Kystverket mener den lange erfaringen og gode kompetansen som Hurtigruten besitter endrer seg når Havila Kystruten trer inn som operatør med fire nye skip i Kystruten fra 2021, og at de ikke kan dokumentere hverken lang erfaring eller gode etablerte systemer. Til tross for at det er samme navigatører som skal være med å seile disse skipene.
Når Havila kommer inn som aktør i Kystruten 1. januar 2021 vil navigatører fra Hurtigruten gå over til Havila og ta med seg den lange kysterfaring fra den ene aktøren til den andre. De fire nye skipene til Havila vil bemannes utelukkende med erfarne navigatører med lang fartstid fra Hurtigruten. Dette var en klar forutsetning i Samferdselsdepartementets kravspesifikasjon i tildelingen av konsesjonen og noe begge operatørene har akseptert og samarbeidet om å gjennomføre.
Kompetansen på navigatører som skal betjene Kystruten vil derfor være den samme som i dag, uavhengig av hvilket skip de navigerer og rederi de er ansatt i. Det skal heller ikke innføres flere avganger på Kystruten så antall skip og navigatører som skal betjene ruten vil være konstant og som i dag. Navigatørene har i tillegg utsjekk på sitt dedikerte fartøy som gjør at de kjenner sine skip bedre enn losene. De har derfor både farvannskompetanse og skipsspesifikk kompetanse.