Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:374 (2020-2021)
Innlevert: 08.11.2020
Sendt: 09.11.2020
Besvart: 16.11.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at destinasjonsselskapene i Norges største reiselivsbyer overlever økonomisk?

Begrunnelse

Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Tromsø er motorene i det norske reiselivet.
Over 70.000 reiselivsansatte hadde, før koronapandemien inntraff, arbeidsplassen sin i disse byene.
Det er de lokale destinasjonsselskapene i disse byene som sørger for at byene markedsføres nasjonalt og internasjonalt. Destinasjonsselskapene markedsfører sin destinasjon overfor publikum, presse, turoperatører, agenter, kongressarrangører og så videre. Destinasjonsselskapene i disse byene er i vesentlig grad finansiert av reiselivsnæringen, en næring som er særdeles hardt rammet av situasjonen samfunnet nå står i. Følgelig rammes også destinasjonsselskapene av kraftig inntektssvikt og akutt likviditetskrise.
Samtidig spiller storbyenes destinasjonsselskap en avgjørende rolle når det gjelder å hjelpe reiselivsnæringen tilbake på fote når denne situasjonen er over. Felles, koordinert innsats er viktigere enn noen gang.
I kompensasjonsordningen for næringslivet som ble vedtatt i vår, fremgår det at kontingenter skal være regnet som «faste uunngåelige kostnader». Likevel har ikke reiselivsbedriftene fått kompensasjon for bidraget de betaler til sitt lokale destinasjonsselskap. Jeg vil oppfordre næringsministeren til å sørge for at bidrag til destinasjonsselskapet regnes som «faste uunngåelige kostnader» slik at reiselivsbedriftene får kompensert for sitt økonomiske bidrag til destinasjonsselskapene.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Når vi skal lage de mer detaljerte bestemmelsene for den nye midlertidige tilskuddsordningen for foretak med stort omsetningsfall etter august 2020, vil vi ta utgangspunkt i bestemmelsene i den tidligere tilskuddsordningen som gjaldt fra mars til august. I denne ordningen er det blant annet et vilkår om at kontingenter må være fradragsberettigede for at de skal kunne regnes som fast, uunngåelig kostnad og inngå i beregningsgrunnlaget for støtte.
Vår vurdering er at bestemmelsene som definerer faste, uunngåelig kostnader i det store og hele har fungert godt. Definisjonen favner store deler av de betalbare kostnadene som næringslivet ikke kan unngå på kort sikt. I det vesentligste er kostnadene avgrenset til objektive og identifiserbare størrelser. Dette har vært avgjørende for at ordningen skal være håndterbar for tilskuddsmyndighetene og viktig for mulighetene til å føre kontroll. Videreføring av bestemmelsene fra den gamle til den nye ordningen vil generelt bidra til forutsigbarhet og effektiv gjennomføring. Jo flere endringer vi velger å gjøre, desto flere nye problemstillinger vil oppstå. Det vil øke risikoen for feil, skape uklarheter for støttemottakerne, bidra til mer byråkrati i forvaltningen og medføre senere utbetaling av kompensasjon etter søknadsfristen.
Destinasjonsselskapene har en viktig jobb under normale forhold med å markedsføre sin region og tilrettelegge for reiselivsaktivitet. Med redusert aktivitet i reiselivsnæringen under pandemien er det naturlig at destinasjonsselskapene tilpasser aktiviteten og kostnadene så langt det lar seg gjøre. Destinasjonsselskapene er ulikt organisert og enkelte har fått støtte gjennom den generelle kompensasjonsordningen. Tilskudd til destinasjonsselskapene kan også vurderes og prioriteres på lokalt og regionalt nivå. Både kommuner og fylkeskommuner kan etablere egne støtteordninger som også omfatter denne typen virksomhet, noe blant annet Vestland fylkeskommune har gjort.