Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:433 (2020-2021)
Innlevert: 13.11.2020
Sendt: 13.11.2020
Besvart: 20.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Fra 22 november reduserer den kommersielle flyruta fra Ørland til Gardermoen fra å trafikkere to ganger daglig fra dagens korona-samordning med FOT-ruten Røros - Oslo til kun en gang daglig. Det vil ikke være mulig med dag eller ukependling med det foreslåtte flytilbudet.
Vil statsråden bidra til at nødvendig flytilbud til og fra Norges kampflybase og Fosen blir opprettholdt?

Begrunnelse

Endringen er for Røros del godt nytt for å få et mer stabilt flytilbud enn det har vært til nå. Men det setter situasjonen rundt kommunikasjon til og fra Norges kampflybase og Fosen i en prekær situasjon. Air Leap informerer oss om at SD halverer kostnadstilskuddet fra FOT etter at Ørland lufthavn har får tilbud via Røros. Air Leap har estimert at de i 2020 vil ha vel 12000 passasjerer mot vel 20000 passasjerer i 2019. En kraftig nedgang, men også tydelige tegn på at flyruta er nødvendig.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statlig kjøp av flyrutetjenester har hittil vært knyttet til lufthavnene som er eid av statsaksjeselskapet Avinor. Nettverket av lufthavner som det daværende Luftfartsverket overtok fra kommunene på 90-tallet skal i utgangspunktet dekke det samfunnskritiske behovet for lufthavninfrastruktur i Norge. Enkelte ikke-statlige lufthavner har mottatt statlig støtte gjennom en tilskuddsordning som har vært administrert av Samferdselsdepartementet. Tilskuddsordningen skal overføres til fylkeskommunene som en del av regionreformen, og tilskuddsmidlene overføres til fylkeskommunenes rammetilskudd som frie midler. Trøndelag fylkeskommune overtar tilskuddsansvaret for Ørland lufthavn fra 2021.
Det er ingen tvil om at luftfarten er i en svært krevende situasjon, noe som også gjelder for flyruter fra lufthavnene utenfor Avinor. Samferdselsdepartementet er kjent med at operatøren på Ørland vil opprettholde et kommersielt minimumstilbud på flyruten Ørland – Oslo for å ivareta reisebehov for Forsvaret. Det er også mulig å reise via Trondheim lufthavn, Værnes, og foreløpig har Samferdselsdepartementets vurdering vært at de mest samfunnskritiske reisebehovene har blitt ivaretatt via lufthavnnettet til Avinor. Vi åpnet imidlertid for bruk av et større innleid fly på FOT-ruten Røros – Oslo, slik at denne kunne kombineres med den kommersielle Ørland-ruten. Dette sikret opprettholdelse av rutetrafikken til og fra Ørland etter virusutbruddet, så lenge operatøren på Røros-ruten så det som formålstjenlig.
Vi er i tett dialog med Forsvaret, og vi har mottatt innspill fra Ørland kommune. Samferdselsdepartementet ser fortløpende på helheten i flyrutetilbudet, og behovet for tiltak. Eventuell støtte til flyruten Ørland – Oslo vil inngå i vurderingen av flyrutetilbudet fremover.