Siv Mossleth (Sp): Er det, eller har det vært slik, ifølge opplysninger i media i midten av oktober, at deler av den statlige støtten til Hurtigruten gikk med til å betale TDR Capitals gjeld ifm. aksjeoppkjøp og nye explorer-skip, og ikke til faktisk drift av Kystruten?
Begrunnelse
Hurtigruta/kystruta er en viktig det av passasjer- og varetransport langs kysten mellom Bergen og Kirkenes. Det er viktig å opprettholde kystruta med anløp ved alle 34 havnene også i framtida.
I midten av oktober ble det i media sagt at da majoriteten av aksjene i Hurtigruten ble solgt til britiske TDR Capital (for knapt 3 mrd.), så førte TDR gjelda for aksjekjøp tilbake til selskapet, noe som ikke er lov for tilsvarende norske selskap. TDR har også bygd 3 nye explorer-skip til anslagsvis 9 mrd. I tillegg bruker de midler på å drifte selve Kystruten, som er den delen som utgjør den tradisjonelle driften langs norskekysten med gods og passasjerer.