Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:459 (2020-2021)
Innlevert: 15.11.2020
Sendt: 16.11.2020
Besvart: 20.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hva tenker ministeren å gjøre for at alle de som er avhengig av Vy sin bussrute mellom Notodden og Oslo, og også av andre ekspressbussruter i landet, ikke skal miste tilbudet sitt som følge av Covid 19, og når og hvordan skal kommersielle buss- og båtruter som er lovet koronakrisestøtte i revidert budsjettet for 2020, få hjelp fra dette tiltaket?

Begrunnelse

Viser til sak i Telen 11.11.2020 om at Vy buss plutselig innstiller all trafikk fra Notodden i retning Oslo fra mandag 16.11.20, samt intervju i samme avis 12.11.2020 hvor tillitsvalgt i Vy buss etterlyser hjelp for å opprettholde rutetilbudet og unngå permitteringer, fra koronakrisepakken som regjeringen lovet at kommersielle buss- og båtruter skulle få i revidert statsbudsjett for 2020.
Ekspressbussruten til Vy mellom Notodden, Kongsberg, Drammen og Oslo er svært viktig for både pendlere og studenter, og også for alle som sokner til den og som heller vil kjøre kollektivt framfor å bruke bil, bl.a. fordi de ikke vil forurense unødvendig. At den legges ned over natten skaper nå derfor store problemer for en hel rekke mennesker som nå ikke vet hvordan de skal komme seg verken på skole eller jobb.
At bussruten legges ned forklares fra busselskapet med at det ikke er forsvarlig økonomisk å opprettholde den fordi kundegrunnlaget naturlig nok har blitt svært dårlig under pandemien. Dette er en problemstilling som gjelder for andre ekspressbuss-selskaper ellers i landet også som enten vurderer å innstille rutetilbud eller allerede har gjort det, noe som ikke minst skyldes at regjeringen i perioder har oppfordret folk til å ikke benytte seg av kollektive løsninger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Som kjent har Stortinget på initiativ fra regjeringen bevilget midler til en tilskuddsordning for kommersielle buss- og båtruter, men dessverre har saksbehandlingen tatt lengre tid enn jeg hadde ønsket. Grunnen til det er at enkelte bestemmelser i forskriften som regulerer tilskuddsordningen, har gjort det uklart hvem som kommer inn under ordningen, og dette har krevd merarbeid underveis. Noen ganger kan det være vanskelig å forutsi alle konsekvensene, særlig før vi har sett søknadene. Da ordningen ble etablert, hadde ikke departementet detaljert kunnskap om de enkelte rutene, og det har dukket opp problemstillinger som har tatt tid å avklare. Særlig er dette knyttet til ulike avtaler de kommersielle ruteselskapene har med fylkeskommunene. Disse problemene blir nå løst, slik at søknadene kan bli ferdig behandlet og midler bli utbetalt.
Tilskuddsordningen ble i tråd med regelverket notifisert til ESA i sommer, men endringer i ordningen må også notifiseres. Denne saken ligger til behandling i ESA nå, og Jernbanedirektoratet vil kunne behandle søknadene når vi har fått godkjenning og vi formelt har endret forskriften der ordningen er hjemlet.
Fremover vil vi utvide denne tilskuddsordningen til å gjelde ut juni 2021. Regjeringen har også foreslått nye 100 mill. kr til dette formålet i forslaget til statsbudsjett for 2021.