Kirsti Leirtrø (A): Når vil ny styringsramme for E39 Voldatunnelen være klar slik at prosjektet får kommet videre med bompengesøknad?
Begrunnelse
Følgende står i gjeldende nasjonal transportplan E39 Volda-Furene, jfr. NTP 2018-2029 side 291:
«Prosjektet E39 Volda – Furene i Møre og Romsdal omfatter omlegging av E39 utenom Volda sentrum, i hovedsak i tunnel. Prioriteringen er betinget av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet.»
Tunnelsikkerhetsforskriftene stiller krav til etablering av nødutganger for tunneler med lengde 0,5 – 10 km med ÅDT > 8 000 og for tunneler med lengde > 10 km med ÅDT > 4 000. Kravet inntrer på det tidspunkt ÅDT overstiger de gjengitte verdiene. For toløps tunneler etableres nødutganger med gangbare tverrforbindelser mellom tunnelløpene med innbyrdes avstand på 250 meter. For ettløps tunneler kan nødutganger etableres med utganger direkte til det fri, utganger til rømningstunnel eller ved bygging av ekstra tunnelløp med gangbare tverrforbindelser mellom tunnelløpene. Valg av løsning og når det ev. skal etableres, skal godkjennes av Vegdirektoratet for riksveg.
Volda kommunestyre vedtok enstemmig reguleringsplanen for E39 Voldatunnelen i mai 2018. På det tidspunkt ble det kjent at trafikkberegningene viste at ÅDT vil bli mer enn 8000, og dermed slår kravet om rømningstunnel inn.
Ved fremleggelsen av NTP 2018-2029 var dette kravet ikke kjent og styringsrammen på 900 mill. var basert på kommunedelplan med ett tunnelløp for den 3,5 km. lange Voldatunnelen.
Det er ganske innlysende at man ikke klarer å innfri kravet om 2 separate løp for anslaget som ligger inne i NTP 2018-2029, selv om løp nr. 2 i første omgang kan bygges med tverrprofil T5,5.
Å utvide løp nr. 2 når trafikken overstiger ÅDT 12 000 vil være så kostbart at det nok vil være mest fornuftig å bygge 2 fullverdige løp nå.