Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:485 (2020-2021)
Innlevert: 18.11.2020
Sendt: 18.11.2020
Besvart: 26.11.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Når vil ny styringsramme for E39 Voldatunnelen være klar slik at prosjektet får kommet videre med bompengesøknad?

Begrunnelse

Følgende står i gjeldende nasjonal transportplan E39 Volda-Furene, jfr. NTP 2018-2029 side 291:

«Prosjektet E39 Volda – Furene i Møre og Romsdal omfatter omlegging av E39 utenom Volda sentrum, i hovedsak i tunnel. Prioriteringen er betinget av at det blir tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet.»

Tunnelsikkerhetsforskriftene stiller krav til etablering av nødutganger for tunneler med lengde 0,5 – 10 km med ÅDT > 8 000 og for tunneler med lengde > 10 km med ÅDT > 4 000. Kravet inntrer på det tidspunkt ÅDT overstiger de gjengitte verdiene. For toløps tunneler etableres nødutganger med gangbare tverrforbindelser mellom tunnelløpene med innbyrdes avstand på 250 meter. For ettløps tunneler kan nødutganger etableres med utganger direkte til det fri, utganger til rømningstunnel eller ved bygging av ekstra tunnelløp med gangbare tverrforbindelser mellom tunnelløpene. Valg av løsning og når det ev. skal etableres, skal godkjennes av Vegdirektoratet for riksveg.
Volda kommunestyre vedtok enstemmig reguleringsplanen for E39 Voldatunnelen i mai 2018. På det tidspunkt ble det kjent at trafikkberegningene viste at ÅDT vil bli mer enn 8000, og dermed slår kravet om rømningstunnel inn.
Ved fremleggelsen av NTP 2018-2029 var dette kravet ikke kjent og styringsrammen på 900 mill. var basert på kommunedelplan med ett tunnelløp for den 3,5 km. lange Voldatunnelen.
Det er ganske innlysende at man ikke klarer å innfri kravet om 2 separate løp for anslaget som ligger inne i NTP 2018-2029, selv om løp nr. 2 i første omgang kan bygges med tverrprofil T5,5.
Å utvide løp nr. 2 når trafikken overstiger ÅDT 12 000 vil være så kostbart at det nok vil være mest fornuftig å bygge 2 fullverdige løp nå.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: E39 Volda-Furene er med i gjeldende NTP 2018-2029 og foreslått med 600 mill. kroner fra stat og 300 mill. 2017- kroner fra annen finansiering, dvs. bompenger. Prosjektets styringsmål er 900 mill. kroner. Planlagt oppstart var i siste seksårsperiode 2024-2029.
Reguleringsplanen for prosjektet ble godkjent i mai 2018. Kostnadsoverslaget var da på 1815 mill. 2017-kroner for toløpstunnel og 1143 mill. 2017-kroner for ettløpstunnel. I kostnadsoverslaget for ettløpstunnel er det medtatt kostnader for tilrettelegging for ev. tunnelløp nr. 2 inkludert sprengning av fremtidig tunnelløp under sykehuset i Volda. Det er ikke medtatt kostnader for en ferdig bygd rømningstunnel.
Det er gjort flere beregninger av trafikk med forskjellige forutsetninger. Trafikkfordeling mellom ny og gammel vei er et usikkerhetsmoment i beregningene. Beregnet trafikk i tunnel med bompenger er under 8 000 kjøretøy pr. døgn vel 20 år frem i tid. Beregninger med gratis vei viser at trafikken i ny tunnel vil kunne passere ÅDT-grensen på 8000 kjøretøy om relativt få år.
Ut fra behovet for veikapasitet er det i utgangspunktet nok med ett tunnelløp selv om forventet dimensjonerende trafikkmengde er noe over 8 000 kjøretøy per døgn (ÅDT) 20 år etter veiåpning. Kravet om nødutganger, som i dette tilfellet må bygges som en rømningstunnel, slår imidlertid inn først når trafikken i tunnelen når 8000 ÅDT. Med bompenger kan dette være et stykke fram i tid.
Statens vegvesen arbeider nå med kostnadsreduserende tiltak og konkluderer med at det er nødvendig med en reguleringsendring i Volda for å kunne redusere kostnaden. Statens vegvesen vurderer også behov for tilrettelegging av nødutganger/rømning utfra trafikkprognoser.
Departementet vil få saken om ev. høyere styringsmål for prosjektet til behandling før ev. omregulering kan legges ut på offentlig ettersyn. En slik prosess, med endring av styringsmål og omregulering, vil tidligst kunne være ferdig i 2022.
Jeg vil avslutningsvis minne om at regjeringen vil legge fram en ny Nasjonal transportplan våren 2021. Videre framdrift for prosjektet E39 Volda - Furene må sees i lys av endelige prioriteringer i ny Nasjonal transportplan.