Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:562 (2020-2021)
Innlevert: 25.11.2020
Sendt: 25.11.2020
Besvart: 02.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): På bakgrunn av tilbakemeldingene som ventes i løpet av kort tid fra Bane Nor, når kan det forventes en konkret plan for finansiering og fremdrift for å åpne for godstrafikk på Østre linje?

Begrunnelse

Industribedrifter i Østfold har gitt tydelig uttrykk for at det bør åpnes opp for å kjøre godstog på Østre linje i Østfold. Dette for å redusere kostnader, og sikre fleksibilitet i transportløsningene i perioder der vestre linje er stengt.
Ved behandling av Dokument 8:122 S (2018–2019) (Innst. 357 S for 2018–2019) stilte en samlet transportkomite seg bak følgende merknad:

«Komiteen mener at det trengs flere tiltak for å flytte mer gods fra vei til bane. Komiteen viser til at bl.a. Borregaard i Sarpsborg og Norske Skog Saugbrugsforeningen i Halden peker på Østfoldbanens østre linje som viktig for å redusere transportkostnadene, og som et viktig supplement til Østfoldbanens vestre linje.»

Den 4. november uttalte statsråden følgende i Stortinget:

«På den bakgrunn bad Jernbanedirektoratet i fjor haust Bane NOR om å greie ut Østfoldbanen si austre linje for avgrensa godstrafikk. Utgreiinga, som blei ferdig i juni i år, er delt inn i tre trinn, basert på aktuelle infrastrukturtiltak: trinn 1: strengt nødvendige tiltak, trinn 2: ytterlegare tilrettelegging, trinn 3: ordinær godstrafikk.
Utgreiinga omfattar ikkje ei utarbeiding av eit kostnadsoverslag, og derfor er det ikkje drøfta eller tatt stilling til finansiering, framdrift og overordna prioriteringar mot andre prosjekt og tiltak. Bane NOR jobbar no vidare med desse spørsmåla, med tanke på å gi Jernbanedirektoratet ei tilbakemelding i slutten av november. Direktoratet vil da forhåpentlegvis veta meir om kva som skal til for å få godstrafikk på austre linje på kort sikt.»

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det har ikke blitt kjørt rutegående godstrafikk på Østre linje siden tidlig på 2000-tallet. Banen ble senere trafikkert av godstog i perioder hvor Vestre linje var stengt, frem til ombyggingen til det nye signalanlegget ERTMS ble igangsatt i 2014. Det har ikke vært godstrafikk på Østre linje etter at banen ble erfaringsstrekning for ERTMS i 2015. Alle gods- og persontog som skal trafikkere Østre linje må ha ombordutrusting for ERTMS.
Jernbanedirektoratet og Bane NOR har i lengre tid hatt møter og dialog med treforedlingsindustrien i det tidligere Østfold-fylke om utfordringene de har med jernbanetransport til Sarpsborg og Halden i lange perioder – spesielt i sommermånedene. Som Stortingsrepresentanten nevner i sitt spørsmål, ba Jernbanedirektoratet på denne bakgrunn Bane NOR i fjor høst om å utrede Østfoldbanens Østre linje for begrenset godstrafikk. I utredningen fra juni i år pekes det på tiltak i tre trinn, hvorav det første trinnet omfatter strengt nødvendige tiltak for å kunne kjøre godstog i avvik på kort sikt. Dette omfatter i all hovedsak tiltak innenfor drift, fornyelse og vedlikehold, hvorav Bane NOR allerede har pågående prosesser for enkelte av tiltakene. I tillegg må togene ha ombordutrustning for ERTMS, noe godstogoperatørene har planer for.
Med utgangspunkt i de strengt nødvendige tiltak som er identifisert for å kunne kjøre godstog i avvikssituasjoner, må det utarbeides en risikoanalyse i tilknytning til drift og styring av godstrafikk på strekningen. Dette skyldes bl.a. at det ikke er kjørt godstog på Østre linje etter at den ble utstyrt med ERTMS. Bane NOR jobber nå med denne risikoanalysen, som forventes ferdigstilt og oversendt Statens jernbanetilsyn våren 2021.
Som følge av økt persontrafikk på Vestre linje vil det på lengre sikt være nødvendig med framføring av godstrafikk i rute over Østre linje, i første omgang deler av døgnet. Dette krever økt kapasitet, først mellom Ski og Mysen i form av nye eller forlengede kryssingsspor, og at kontaktledningsanlegget fornyes. Etablering av Østre linjes avgrening mellom Ski og Kråkstad er også en forutsetning for rutemessig godstrafikk over Østre linje.
Dersom det skal legges til rette for rutemessig godstrafikk på Østre linje, må Jernbanedirektoratet først inngå formelle avtaler med Bane NOR om videre utredning og planlegging av dette.