Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:579 (2020-2021)
Innlevert: 26.11.2020
Sendt: 26.11.2020
Besvart: 03.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Er det regjeringen sin politikk å fjerne pendlerparkeringsplasser, og på den måten gjøre det vanskeligere for pendlere som er avhengig av både tog og bil?

Begrunnelse

I Drammens Tidende den 25. november kan vi lese at Bane Nor vil fjerne alle parkeringsplassene for pendlere ved Drammen stasjon og øke prisene andre steder. Tidligere har vi sett at Bane Nor har uttalt at «man kan ikke bygge ut parkeringsplasser og tilrettelegge for mer bilkjøring når politikerne våre ikke vil det».

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Den politiske ambisjonen uttalt i Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029 er å nå nullvekstmålet. For å kunne nå dette målet må kollektivtransportens samlede konkurranseevne styrkes gjennom bedre samordning av togtilbudet med øvrig kollektivtransport. Jernbanedirektoratet har ansvaret for å koordinere togtilbudet med regionale myndigheter for å oppnå en best mulig lokal kollektivtransport som mater til toget. Det jobbes parallelt med fortetting rundt stasjoner, knutepunktsutvikling, parkeringsrestriksjoner og/eller utvikling av innfartsparkering.
Statens satsing på jernbane i byområdene synliggjøres også i byutviklingsavtalene. Mindre jernbanetiltak, som oppgradering av stasjoner og tilrettelegging for innfartsparkeringsplasser, kan derfor være en del av byvekstavtalene. Dette skal bidra til en integrert areal- og transportplanlegging mellom staten, fylkeskommunene og kommunene. I statsbudsjettet for 2020 er det bevilget om lag 1,5 mrd. kr i belønningsmidler til blant annet slike formål.
Det er i den forbindelse viktig at utvikling og dimensjonering av parkeringsplasser i tilknytning til jernbanestasjoner balanserer målet om nullvekst i biltrafikken mot behovet for å gjøre toget til et attraktivt transportmiddel, slik at ikke bilen velges som transportmiddel for hele reisen.
Parkering for pendlere er et viktig tiltak for flere togreisende. Målgruppen er de som må bruke bil for å komme seg til jernbanestasjonene. Bane NOR har flere store pendlerparkeringer ved stasjoner som ligger utenfor byene. Det legges imidlertid ikke opp til mange slike innfartsplasser ved stasjoner i selve bykjernene. Grunnen til det er:

• Stor parkeringskapasitet i byene fører til mer biltrafikk og dermed redusert fremkommelighet.
• Det undergraver lokale tiltak og nasjonale mål om å øke antall gående, syklende og kollektivreisende.
• Areal rundt stasjonene skal først og fremst brukes til klimavennlig fortetting og byutvikling, med flere boliger, arbeidsplasser og handel.

Det er viktig at Bane NORs parkeringstilbud i byene i størst mulig grad treffer de som ikke har alternativer til å bruke bil for å komme seg til stasjonen, og heller ikke bor nær andre stasjoner med pendlerparkering. Bane NOR arbeider systematisk med parkeringstilbudet for at det skal bidra til økt bruk av tog, samtidig som det skal støtte opp under gange, sykling og bruk av kollektivtilbud. Riktig prising, riktig lokalisering og riktig dimensjonering er viktig, og bidrar til at de som har behov for parkering får plass. I landet totalt sett økes antall parkeringsplasser ved jernbanestasjonene.
Bane NOR har utviklet en egen parkeringsstrategi som skal bidra til et attraktivt togtilbud. For mer informasjon, se Bane NORs hjemmesider: https://www.banenor.no/parkering. Der annen parkering er gratis, vil også pendlerparkering være det. I sentrale områder, med høy tetthet, godt kollektivtilbud og prising av annen parkering, må Bane NORs parkeringsplasser og prisingen av disse være tilpasset omgivelsene.
Lundteigen viser i sin begrunnelse til at Bane NOR vil fjerne alle parkeringsplassene for pendlere ved Drammen stasjon. I Drammen kommune prises parkeringen i sentrum fra 26 til 41 kroner per time. Kommunen arbeider også med begrensing av bilbruk og økt tilrettelegging for gange, sykkel og kollektivtrafikk i sentrum. Bane NOR mener derfor at det vil være uheldig å opprettholde et betydelig antall subsidierte parkeringsplasser ved Drammen stasjon. Nedbyggingen vil skje gradvis over 10–15 år. Samtidig er det et behov for pendlerparkering i området, særlig inn mot Hokksund, men også noe rundt Drammen og Lier. Det er begrensede muligheter for å bruke mer areal til parkering. Fremover vil det bli viktig å se på muligheten for sambruk med andre aktører, særlig på Gulskogen og på Brakerøya. I Lier vil Bane NOR se på om kapasiteten kan utvides selv om det er komplisert på grunn av jordvern og grunnforhold.