Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:596 (2020-2021)
Innlevert: 29.11.2020
Sendt: 30.11.2020
Besvart: 07.12.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Hva vil kulturministeren gjøre for å sikre at betalingsformidlingsforbudet for pengespill ikke får utilsiktede konsekvenser for norske forbrukere som deltar i utenlandske spilltilbud?

Begrunnelse

Regelverk om betalingsformidlingsforbudet tydeliggjør at norske banker ikke skal videreformidle innskudd og gevinst mellom norske forbrukere og utenlandske spillselskaper. Forbrukerne pålegges ingen plikter og det er heller ikke forbudt for nordmenn å delta i utenlandske pengespill eller overføre midler til deltagelse i slike spill.
I forbindelse med bankenes gjennomføring av betalingsformidlingsforbudet har norske spillere, som frivillig og helt lovlig deltar i utenlandske spilltilbud, blitt kontaktet av sine norske banker der det stilles spørsmål ved deres deltagelse i slike pengespill. Etter hva jeg forstår har også flere kunder til og med mottatt varsel om terminering av kundeforhold og/eller sin personlige konto, og i enkelte tilfeller har dette også blitt gjennomført.
Betalingsformidlingsforbudet har ikke ført til en styrking av kanaliseringspolitikken eller begrensning av spilleproblemer i Norge. Forbudet har ingen virkning overfor bankenes virksomhet og stanser ikke nordmenns deltakelse utenlandske pengespill. Men det er først og fremst norske forbrukere som deltar i slike spill som rammes, noe som ikke var intensjonen men forbudet. Flere føler seg feilaktig behandlet, i verste fall som «kriminelle».
Det fremstår som et paradoks og et inngrep i forbrukernes rett til å treffe valg, at norske myndigheter tillater bankene å true med terminering av kundeforhold i gjennomføringen av forbudet, for å stanse deltagelse i en aktivitet som for den enkelte forbrukeren er helt lovlig og kan foretas etter egen fri vilje.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Etter norsk pengespillovgivning er det forbudt å tilby eller markedsføre pengespill uten tillatelse i Norge. Til tross for et forbud i lov, ser vi dessverre likevel at en del utenlandske pengespillselskap ikke respekterer det norske regelverket og tilbyr pengespill uten tillatelse. Det er derfor nødvendig å ha tiltak som forhindrer eller begrenser disse aktørenes virksomhet rettet mot Norge. Betalingsformidlingsforbudet er ett av tiltakene som er etablert for å begrense tilbudet av pengespill som ikke har tillatelse i Norge og dermed også beskytte norske spillere. Dette forbudet innebærer at banker og andre foretak som yter betalingstjenester i Norge, ikke har lov til å formidle innsats og gevinst i pengespill som ikke har norsk tillatelse.
Til tross for kreative omgåelser av regelverket fra de uregulerte pengespillselskapenes side, ser vi at betalingsformidlingsforbudet virker godt. Stadig flere formidlere av betalingstjenester har avsluttet sin virksomhet i Norge, etter at Lotteritilsynet har fattet vedtak om å stanse betalinger knyttet til pengespill til eller fra disse tjenesteyterne. Nylig har en av de største betalingsleverandørene, Paysafe, bekreftet til Lotteritilsynet at de vil avslutte sin virksomhet som gjelder betalingsformidling av pengespill uten tillatelse i Norge. Dette kompliserer de ulovlige spilleselskapenes virksomhet i Norge.
Det er riktig, som representanten viser til, at det ikke er forbudt å delta i pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Jeg mener at det ikke vil være formålstjenlig å kriminalisere personer som kan ha spilleproblemer, og som kan være i en dyp personlig krise. Videre vil det kunne være utfordrende for en spiller som møtes av et pengespilltilbud på norsk, med bruk av norske kroner og med henvisning til kundeservice på norsk og norsk hjelpelinje, å forstå at dette er et tilbud som ikke har tillatelse i Norge. Det er likevel slik at spillere som deltar i pengespill uten tillatelse i Norge gjør dette på egen risiko.
Naturlig nok vil norske spillere som velger å bruke tilbud som ikke har tillatelse i Norge kunne oppleve å møte på problemer med overføring av penger når tiltakene rettet mot spillselskapene virker. Lotteritilsynet informerer jevnlig om denne risikoen i sin kontakt med spillere. Når det gjelder representantens påstand om at norske myndigheter tillater bankene å true med terminering av kundeforhold dersom bankkonto brukes til pengespill, er dette en feilaktig framstilling av norske myndigheters rolle. Betalingsformidlingsforbudet, som håndheves av Lotteritilsynet, innebærer bare et påbud om stans av konkrete transaksjoner. Mange banker følger aktivt opp forbudet uten pålegg fra Lotteritilsynet, og stanser transaksjoner de vet er knyttet til pengespill. Det er imidlertid bankene selv, i lys av finansregelverket og bankens egne retningslinjer for bruk av kort og konto, som vurderer andre konsekvenser for sine kunder dersom de spiller hos utenlandske spillselskap. Dette er ikke noe Lotteritilsynet tar stilling til.
Betalingsformidlingsforbudet er bare ett av flere tiltak som norske myndigheter har iverksatt for å motvirke vekst i hvor mange som spiller hos utenlandske spillselskap. Vi ser at tiltakene virker. Antallet som spiller hos utenlandske pengespillselskap er stabilt, men Norsk Tipping har en økning i antall spillere. Dette taler for at Norsk Tipping har kanaliseringsevne og trekker til seg mye av det som er av økningen i spill på internett. I Lotteritilsynets rapport til Norsk Tippings generalforsamling våren 2020, konkluderte tilsynet med at en samlet vurdering av ulike kilder gir en indikasjon på at Norsk Tippings kanaliseringsevne er god, og kan være styrket sammenlignet med i fjor.