Silje Hjemdal (FrP): Hva vil kulturministeren gjøre for å sikre at betalingsformidlingsforbudet for pengespill ikke får utilsiktede konsekvenser for norske forbrukere som deltar i utenlandske spilltilbud?
Begrunnelse
Regelverk om betalingsformidlingsforbudet tydeliggjør at norske banker ikke skal videreformidle innskudd og gevinst mellom norske forbrukere og utenlandske spillselskaper. Forbrukerne pålegges ingen plikter og det er heller ikke forbudt for nordmenn å delta i utenlandske pengespill eller overføre midler til deltagelse i slike spill.
I forbindelse med bankenes gjennomføring av betalingsformidlingsforbudet har norske spillere, som frivillig og helt lovlig deltar i utenlandske spilltilbud, blitt kontaktet av sine norske banker der det stilles spørsmål ved deres deltagelse i slike pengespill. Etter hva jeg forstår har også flere kunder til og med mottatt varsel om terminering av kundeforhold og/eller sin personlige konto, og i enkelte tilfeller har dette også blitt gjennomført.
Betalingsformidlingsforbudet har ikke ført til en styrking av kanaliseringspolitikken eller begrensning av spilleproblemer i Norge. Forbudet har ingen virkning overfor bankenes virksomhet og stanser ikke nordmenns deltakelse utenlandske pengespill. Men det er først og fremst norske forbrukere som deltar i slike spill som rammes, noe som ikke var intensjonen men forbudet. Flere føler seg feilaktig behandlet, i verste fall som «kriminelle».
Det fremstår som et paradoks og et inngrep i forbrukernes rett til å treffe valg, at norske myndigheter tillater bankene å true med terminering av kundeforhold i gjennomføringen av forbudet, for å stanse deltagelse i en aktivitet som for den enkelte forbrukeren er helt lovlig og kan foretas etter egen fri vilje.