Skriftlig spørsmål fra Himanshu Gulati (FrP) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:634 (2020-2021)
Innlevert: 02.12.2020
Sendt: 03.12.2020
Besvart: 08.12.2020 av landbruks- og matminister Olaug Vervik Bollestad

Himanshu Gulati (FrP)

Spørsmål

Himanshu Gulati (FrP): Kan statsråden redegjøre for påstanden om hvordan Norsk Rikstoto vil tjene på innføring av nye spillgrenser og hvordan enerettsmodellen er i fare uten innføring, og frykter statsråden for at Norsk Rikstoto sin kanaliseringsgrad på 98 % kan gå ned med innføring av tapsgrenser?

Begrunnelse

Norsk Tipping fikk innført spillgrenser for å kunne tilby instaspill (kasino) som er rødliste spill (avhengighetsskapende). Totalisatorspill er imidlertid kunnskapsspill i den grønne enden av skalaen for risiko for spillavhengighet, og er underlagt det strengeste regelverket og overvåkning for totalisatorspill i verden.
I Dagsnytt 18 sa statsråden at hestesporten vil tjene på innføring av spillgrenser, uten å kommentere Norsk Rikstoto sine prognoser. I tillegg svarte Landbruks- og matdepartementet den 14. Oktober på spørsmål fra Trav og Galopp Nytt:

«Regelverk for pengespill er ikke harmonisert innen EØS, og EU-retten har ikke noe spesifikt pålegg overfor Norge om å innføre tapsgrenser på Norsk Rikstotos pengespill.»

Ved innføring av departementet sin ordre til Norsk Rikstoto om å innføre forslag 3.a, sitat. «Kr. 20 000 pr måned rullerende i 3. måneder pluss premier rullerende 365 dager.» viser prognosene til Norsk Rikstoto at ved innføring av dette forslaget vil en få en nedgang på minst 85. mill.kr til formålet.
Utformingen av en modell som vil virke i praksis må tilpasses den aktuelle markedssituasjon for spill på hest. Det er et økende nordisk spill - og løpsmarked for hestesport og spill. Hvis norske regler avviker for sterkt fra hva særlig Sverige praktiserer, vil dette utløse en så stor lekkasje både av spill og avl - og løpshester til utlandet, slik at Norsk Rikstoto vil bli ute stand til å ivareta sitt samfunnsmessige og sosiale ansvar. Skal man ivareta den norske enerettsmodellen må norske spillere spille i Norge.

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Svar

Olaug Vervik Bollestad: Regjeringen er opptatt av hestesportens rammevilkår. Jeg har ønsket å få fram at regjeringens grep med å foreslå at Norsk Rikstoto ikke skal pålegges totalisatoravgift – ut fra prognosene – mer enn oppveier de negative konsekvensene av innføring av tapsgrenser for overføringene til hestesporten.
Da Norsk Rikstoto i juni fremmet sitt forslag til innretning av tapsgrensene, ga de også en prognose for de økonomiske konsekvensene av ulike alternative innretninger av tapsgrenser. Prognosen viste at innføring av tapsgrenser etter Norsk Rikstotos foreslåtte modell 3a isolert sett vil føre til et inntektsbortfall til formålene på 85 mill. kroner. Den økonomiske verdien av å slippe totalisatoravgift i en situasjon uten tapsgrenser ville, basert på den prognostiserte omsetningen, utgjøre om lag 108 mill. kroner.
Denne prognosen viste altså at overføringen til Norsk Rikstotos formålsmottakere ville bli om lag 23 mill. kroner høyere i en situasjon med tapsgrenser, men uten plikt til å betale totalisatoravgift enn den ville ha blitt dersom Norsk Rikstoto ikke skulle innføre tapsgrenser, men måtte betale totalisatoravgift på linje med tidligere år.
Departementet er ikke kjent med at det foreligger senere prognoser som viser andre konsekvenser av innføring av tapsgrenser enn det som er angitt ovenfor. Nye prognoser indikerer imidlertid at omsetningen i 2020 blir høyere enn etter prognosen fra juni 2020. Den økonomiske verdien av å slippe totalisatoravgift synes derfor å kunne være høyere etter nye prognoser enn etter prognosene fra juni 2020.
For pengespill er ansvarlighet og forbrukerbeskyttelse viktige legitime hensyn som ligger til grunn for den norske enerettsmodellen for pengespill. EU-domstolen har uttalt at det vil være i strid med EØS-retten å la økonomiske hensyn gå foran de legitime hensynene som ligger til grunn for den reguleringsmodellen som er valgt. Videre krever EØS-retten at en enerettsmodell er egnet, altså at den klarer å oppnå de politiske målene. Det må altså være sammenheng mellom teori og praksis. Det uttalte målet om ansvarlighet som også er den bærende begrunnelse for enerettsmodellen, henger dårlig sammen med ytterligere utsettelse eller manglende innføring av tapsgrenser som skal beskytte sårbare spillere.
Spillmonopolet utfordres jevnlig i rettssystemet. Mangel på tapsgrenser vil kunne få betydning for om enerettsmodellen blir vurdert å være i tråd med EØS-retten.
Norsk Rikstotos kanaliseringsevne er i utgangspunktet god. Vi ser at noen spillere vil kunne flytte sitt spill til utlandet etter innføring av tapsgrenser, men det er ikke gitt at dette vil dreie seg om så mange kunder. I den store sammenhengen vil dette få liten betydning for den norske enerettsmodellens egnethet.
Det er flere forhold som påvirker Norsk Rikstotos kanaliseringsevne, blant annet konkurransen fra utenlandske aktører. Det er derfor en kontinuerlig oppgave for Norsk Rikstoto å videreutvikle en bred og bærekraftig spillportefølje i samarbeid med hestesporten. Overordnet mener jeg et godt rammeverk som sikrer ansvarlige spill, bør ses som et fortrinn for Norsk Rikstoto.