Himanshu Gulati (FrP): Kan statsråden redegjøre for påstanden om hvordan Norsk Rikstoto vil tjene på innføring av nye spillgrenser og hvordan enerettsmodellen er i fare uten innføring, og frykter statsråden for at Norsk Rikstoto sin kanaliseringsgrad på 98 % kan gå ned med innføring av tapsgrenser?
Begrunnelse
Norsk Tipping fikk innført spillgrenser for å kunne tilby instaspill (kasino) som er rødliste spill (avhengighetsskapende). Totalisatorspill er imidlertid kunnskapsspill i den grønne enden av skalaen for risiko for spillavhengighet, og er underlagt det strengeste regelverket og overvåkning for totalisatorspill i verden.
I Dagsnytt 18 sa statsråden at hestesporten vil tjene på innføring av spillgrenser, uten å kommentere Norsk Rikstoto sine prognoser. I tillegg svarte Landbruks- og matdepartementet den 14. Oktober på spørsmål fra Trav og Galopp Nytt:
«Regelverk for pengespill er ikke harmonisert innen EØS, og EU-retten har ikke noe spesifikt pålegg overfor Norge om å innføre tapsgrenser på Norsk Rikstotos pengespill.»
Ved innføring av departementet sin ordre til Norsk Rikstoto om å innføre forslag 3.a, sitat. «Kr. 20 000 pr måned rullerende i 3. måneder pluss premier rullerende 365 dager.» viser prognosene til Norsk Rikstoto at ved innføring av dette forslaget vil en få en nedgang på minst 85. mill.kr til formålet.
Utformingen av en modell som vil virke i praksis må tilpasses den aktuelle markedssituasjon for spill på hest. Det er et økende nordisk spill - og løpsmarked for hestesport og spill. Hvis norske regler avviker for sterkt fra hva særlig Sverige praktiserer, vil dette utløse en så stor lekkasje både av spill og avl - og løpshester til utlandet, slik at Norsk Rikstoto vil bli ute stand til å ivareta sitt samfunnsmessige og sosiale ansvar. Skal man ivareta den norske enerettsmodellen må norske spillere spille i Norge.