Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:708 (2020-2021)
Innlevert: 11.12.2020
Sendt: 11.12.2020
Besvart: 16.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Planen for elektrifisering av halve strekningen på Trønder- og Meråkerbanen er nå lagt, og det skal brukes 5,5 mrd. kr.
Hvor mye av disse investeringene kunne en unngått om en hadde elektrifisert først, og dermed kunne kjøpt helelektriske tog?

Begrunnelse

Vi vet at de nye bimodale togsettene er 40 % dyrere enn elektriske tog. De er også mye tyngre. Det har medført behov for økte investeringer.
https://www.banenor.no/contentassets/3c872d637e5d4177801f28ee64859e17/kart-investeringer-tronderbanen.pdf

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Norske tog inngikk i 2018 avtale om kjøp av bimodale kjøretøy (FLIRT Type 76 bimodale), det vil si kjøretøy som kan bli drevet av både strøm og diesel. Disse skal erstatte togsett av Type 92 som i dag er lokaltog på Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen. Type 92 ble bygget i 1984-85, og er på overtid i forhold til sin tekniske levealder. De bimodale togene erstatter således utrangerte dieseltog, og gir mer enn en dobling av passasjerkapasiteten og bedre komfort for de reisende. De nye togene er også universelt utformet etter gjeldende krav.
Investeringskostnader for å elektrifisere Trønder- og Meråkerbanen er ikke spesifikt knyttet til anskaffelsen av bimodale tog, men for å legge til rette for elektrisk togdrift på strekningene. Imidlertid blir det gjort mindre utvidelser av togparkeringer for bimodale togsett i Steinkjer og på Støren. Disse togtypene krever tre meter ekstra spor i forhold til elektriske tog.
For raskest mulig å kunne bedre togtilbudet på jernbanen med to tog i timen, er elektrifisering og kapasitetstiltak vurdert å være den beste løsningen. Investering i elektrifisering av delstrekningen fra Stjørdal til Steinkjer er utsatt i tid, men med de nye bimodale togene gir dette mulighet for et utvidet tilbud til Steinkjer når elektrifisering og kapasitetstiltak er ferdig på Trønder- og Meråkerbanen i 2024.
For planlagt oppgradering av spor og plattformer på Trønder- og Meråkerbanen vil innkjøp av bimodale tog ikke være utslagsgivende for kostnaden. Dette fordi aksellasten ikke innebærer en vesentlig økning sammenlignet med elektriske tog, og at aksellasten for bimodale- og elektriske tog derfor er innenfor samme krav til sporet. De bimodale togene er også planlagt satt i drift på Rørosbanen, spesielt på avgangene med størst kapasitetsbehov. Strekningen Støren-Elverum og videre til Hamar er ikke elektrifisert i dag, og det foreligger heller ikke planer i NTP om å elektrifisere strekningen Elverum-Støren. Bimodale tog vil således gi raskere togtilbud med økt kapasitet til de reisende, samtidig som investeringer for milliarder, som det vil koste å elektrifisere strekningene Stjørdal-Steinkjer og Støren-Elverum, kan utsettes og vurderes opp mot teknologisk utvikling og andre samfunnsnyttige jernbaneinvesteringer.