Kari Elisabeth Kaski (SV): I Prop. 56 S (2020-2021) anslås inntektene fra oljeskatten å være 66,1 mrd. kroner lavere enn det som ble anslått i revidert nasjonalbudsjett 2020.
Betyr dette at endringene i oljeskatteregimet vedtatt i vår har blitt mer kostbart enn man anslo da endringene ble vedtatt, og hvor stor del av denne inntektsendringen kan tilskrives virkningen av skatteendringene?
Begrunnelse
I Prop. 56 S (2020-2021) anslaget på kap. 5507.71 blitt nedjustert med 21 mrd. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett 2020, og anslaget på kap. 5507.72 har blitt nedjustert med 45,1 mrd. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett 2020. Det betyr at inntektene fra petroleumsskatten i sum anslås å være 66,1 mrd. kroner lavere enn anslaget i revidert nasjonalbudsjett 2020. Dette forklares med at det “blant annet må ses i sammenheng med midlertidige endringer i petroleumsskatteregimet og lavere oljepris”. Men midlertidige endringer i petroleumsskatteregimet og lavere oljepris lå også til grunn for beregningene i revidert nasjonalbudsjett, så dette gir derfor ikke noen tilfredsstillende redegjørelse for en ytterligere justering av et slikt omfang det her er snakk om.
I revidert nasjonalbudsjett ble det lagt til grunn en oljepris rundt 30 dollar per fat, noe finansministeren også stadfester i svar på skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken 22.10.2020. Per i dag er oljeprisen 50 dollar fatet, og den har ligget høyere enn 30 dollar sammenhengende siden 14. mai.