Jon Georg Dale (FrP): Vil EUs nye klassifiseringssystem for bærekraftig finans, herunder kategoriseringen av elektrifisering av sokkelen som «ikke bærekraftig», påvirke statsrådens vilje til å elektrifisere norsk sokkel, ser statsråden ulempene og risikoen ved å elektrifisere sokkelen når EU vil styre investeringsviljen vekk fra tiltaket, og hva vil statsråden nå foreta seg for å unngå at tiltaket blir et tapsprosjekt for norske strømkunder, kraftkrevende industri og skattebetalerne?
Begrunnelse
EUs forslag til taksonomi og nytt klassifiseringssystem for bærekraftig finans har den siste tiden skapt stor debatt, også i Norge. Ved siden av at det nye systemet kan få negative konsekvenser for blant annet norsk vannkraft, kunne Aftenposten også nylig avdekke at EU i sitt nye system trolig vil styre den europeiske investeringsviljen bort fra tiltak som å elektrifisere norsk sokkel. Regjeringens uttalte mål om å bruke landstrøm eller havvind for å erstatte gassturbinene som i dag drifter store deler av sokkelen vil dermed kunne bli klassifisert som «ikke bærekraftig» av EU.
Fra tidligere er det kjent at elektrifisering av sokkelen har en kostnad på mellom 1.500-8.000 kroner per tonn redusert CO2 nasjonalt. I tillegg vedgår olje- og energidepartementet at tiltaket ikke har noen dokumenterbar global klimaeffekt, og at elektrifisering vil øke strømprisene på grunn av økt kraftetterspørsel. Ifølge bransjeorganisasjonen Norwea vil elektrifisering av sokkelen i tillegg medføre et langt større behov for vindkraftutbygging i årene som kommer.