Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:750 (2020-2021)
Innlevert: 14.12.2020
Sendt: 14.12.2020
Besvart: 18.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Etter avtale med Jernbanedirektoratet har Go Ahead besluttet å kutte ut viktige avganger på Sørlandsbanen. Denne avgjørelsen gjør at innbyggerne langs Sørlandsbanen mister et viktig transporttilbud.
Er statsråden tilfreds med løsningen til Go Ahead eller vil statsråden ta grep for å sikre at tilbudet opprettholdes på minst like mange avganger som i dag?

Begrunnelse

Go Ahead har offentliggjort at de kutter flere avganger på blant annet Sørlandsbanen. Dette har skjedd uten dialog med og involvering av kommunene som er berørt.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Da strenge smitteverntiltak ble iverksatt i mars, falt togselskapenes billettinntekter umiddelbart med 80-90 prosent. Samtidig har det vært viktig for Samferdselsdepartementet å opprettholde et tilbud for reisende med kritiske samfunnsfunksjoner, sikre at skoletransport opprettholdes og at det ikke skal være vesentlige negative konsekvenser for pendlere. Staten har derfor inngått tilleggsavtaler med togselskapene til og med desember i år om økt vederlag for kjøp av persontransport med tog. Staten dekker gjennom avtalene togselskapenes underskudd slik at et nødvendig togtilbud blir opprettholdt til tross for reduserte billettinntekter.
Jernbanedirektoratet, som inngår trafikkavtaler på vegne av staten, har videre fått mandat til å inngå nye tilleggsavtaler frem til 30. juni 2021, men departementet har bedt om at avtalene tilpasses oppdatert og økt kunnskap om pandemien og forbedret beredskap. Direktoratet skal også sørge for at offentlige midler blir forvaltet på en best mulig måte.
Etter at vi så en oppblomstring av smitten tidlig i november, er gjeldende reiseråd å unngå unødvendige innenlandsreiser, et råd de aller fleste følger. Dette har ført til at det er svært få reisende med fjerntogene, blant annet på de fleste avganger på Sørlandsbanen. Dagens rutetilbud med åtte avganger, pluss nattog, hver vei er tilpasset et reisebehov og reisestrømmer i en normalsituasjon uten pandemi. Direktoratet har derfor, i samarbeid med Go-Ahead Norge, vurdert hvordan rutetilbudet kan tilpasses dagens reiseaktivitet, og fortsatt sikre et tilstrekkelig tilbud for pendlere og skoleelever lokalt i Telemark, Agder og Rogaland. Det har også vært viktig å sikre tilstrekkelig kapasitet på Sørtoget i forbindelse med juletrafikken. Den svært ønskede nye morgenavgangen mot Oslo, som ble opprettet 13. desember i år, vil bli videreført også i januar.
På bakgrunn av dette er det enighet om et omforent rutetilbud for Sørtoget gjeldende fra 4. januar og inntil videre, med innstilling av enkelte avganger. Ved slike midlertidige endringer i ruteplan, involveres ikke fylkeskommunene med høring – de får informasjon fortløpende og kan på den bakgrunn vurdere å sette opp kompenserende trafikk, for eksempel skoletransport med buss. I direktoratets dialog med Go-Ahead Norge er det også lagt stor vekt på at det omforente tilbudet er godt koordinert med regionale kollektivtilbud. Toget må ta sin del av transportbehovet slik at det ikke oppstår ubalanse i tilbudet mot øvrig kollektivtilbud, og de reisende må være godt informert om det gjeldende rutetilbudet.
Jernbanedirektoratet har fortløpende dialog med Go-Ahead Norge om smittesituasjonen og forventet reiseaktivitet utover vinteren. Den omforente avtalen om ny, midlertidig ruteplan mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead Norge forutsetter også en kontinuerlig vurdering av rutetilbudet opp mot markedsbehov og smittesituasjon. Dersom forholdene tilsier det, kan rutetilbudet endres og tilbakeføres til normalen i løpet av 2-3 uker.