Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:771 (2020-2021)
Innlevert: 15.12.2020
Sendt: 16.12.2020
Besvart: 21.12.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Vil oppkjøringstilbudet i Sauda kommune bli videreført?

Begrunnelse

1. juli 2020 besluttet statsråden hvilke trafikkstasjoner som skulle legges ned, og hvilke som skulle bestå. I Sauda skulle skranketjenesten legges ned, men oppkjøringstilbudet koblet til transportlinja ved den videregående skolen bestå. Nå sier Statens Vegvesen at oppkjøringstilbudet allikevel skal legges ned. Dette er særdeles uheldig både for en transportbransje som mangler sjåfører, men også for Sauda vg. skole og lokalsamfunnet i Sauda.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-side/id2721668/
https://ryfylke.net/2020/12/11/skulen-blir-fratatt-oppkjoring-i-sauda/

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Statens vegvesen gjennomgår reformer for å fornye og forbedre etaten. Målet er bedre tjenester for innbyggerne og mer vei for pengene. Regjeringen har besluttet en reform av trafikant- og kjøretøyområdet som innebærer ny tjenestemodell- og struktur. Stortinget er orientert om dette arbeidet i Prop. 1 S (2020-2021) for Samferdselsdepartementet. Reformen bygger bl.a. på at stadig flere tjenester kan tilbys mer effektivt og med større grad av tilgjengelighet over digitale plattformer og internett og uten krav om fysisk oppmøte. Når stadig flere tjenester leveres digitalt, må Statens vegvesen også tilpasse sitt tilbud slik at de får mest mulig rasjonell drift. Det har derfor vært nødvendig å se på justeringer i hvilke tjenester som tilbys hvor, for å kunne bruke ressursene mest mulig effektivt til det beste for brukerne og samfunnet. Statens vegvesen står som kjent overfor stramme innsparingskrav, og reform av trafikant- og kjøretøyområdet inngår i dette arbeidet. Reformen skal være gjennomført innen utgangen av 2024 og omstillingsplan skulle i utgangspunktet være besluttet og tiltak påbegynt innen 1. januar 2021.
I forbindelse med arbeidet med TK-reform har Statens vegvesen også gjort en vurdering av om førerprøvestedene tilfredsstiller nødvendige kvalitative krav for å kunne gjennomføre en god førerprøve. Når det gjelder tilbudet i Sauda har Statens vegvesen vurdert at de stedlige forholdene ikke oppfyller faglige krav som førerprøvested for lastebil m/tilhenger og buss (klassene CE og D). Klare begrensninger i varierende vegforhold i området, gir ikke mulighet til å lage tilstrekkelig prøveruter med riktig innhold og variasjon. Førerprøvetilbudet for lastebil (klasse C) har Statens vegvesen vurdert at skal videreføres i Sauda.
Tjenestetilbudet i Statens vegvesen er noe som berører og engasjerer mange, både private, lokale myndigheter og næringsaktører. Jeg har merket meg dette store engasjementet. Som redegjort for i mitt svar på representantforslag 41 S (2020-2021) vil departementet derfor se nærmere på enkelte elementer i TK-reformen som kan ha betydning for det videre arbeidet med omstillingsplan og gjennomføring av reformen. Statens vegvesen fikk på denne bakgrunn beskjed om at departementet vil komme tilbake til saken og at frist for ferdigstillelse og iverksetting av omstillingsplan skyves til 1. mars 2021. Det ligger i dette at iverksetting av endringer i tjenestetilbudet må avvente departementets nærmere vurderinger.
Jeg er kjent med at Statens vegvesen har sendt brev til Sauda kommune og Sauda videregående skole 15. desember om at de derfor vil gjennomføre praktiske førerprøver som tidligere i Sauda, også utover januar 2021.