Skriftlig spørsmål fra Hans Andreas Limi (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:801 (2020-2021)
Innlevert: 18.12.2020
Sendt: 18.12.2020
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart: 04.01.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Hans Andreas Limi (FrP)

Spørsmål

Hans Andreas Limi (FrP): Media har nå offentliggjort oversikter over folks inntekt og formue fordelt på postnummer der leserne oppfordres til å finne de rikeste i sitt nabolag. Denne informasjonen er i prinsippet tilgjengelig for alle verdens 4 830 millioner internettbrukere.
Er det sannsynlig at skattelistene brukes av kriminelle til å målrette kriminalitet som ran, trusler, tyverier og bedragerier, og er statsråden villig til å la Politidirektoratet gjennomføre en ny kriminalitets- og trusselanalyse knyttet til medias offentliggjøring av skattelistene?

Begrunnelse

Utgangspunktet burde være at opplysninger om folks inntekt og formue er omfattet av taushetsplikten og personvernet, slik at det som hovedregel er straffbart å spre disse sensitive personopplysningene om folks privatliv. Offentliggjøringen av lister over hvem som har høyest inntekt og formue fordelt på postnummer er uten tvil et uproporsjonalt tiltak som bryter med grunnleggende personvernprinsipper, og det er uklart om offentliggjøringen av skattelistene er i strid med menneskerettighetene.
Det er ingen vil om at medias publisering av skattelistene er god butikk for mediene selv, og at media selv er de som sterkest forsvarer offentliggjøringen. Mange av artiklene som kommer på bakgrunn av regjeringens offentliggjøring handler om hva ulike kjendiser tjener, og dette er sikkert god butikk for norske medier. Spørsmålet om hvorvidt offentliggjøringen av skattelistene er forsvarlig burde imidlertid handle om hensynet til enkeltmennesket og hensynet til personvernet, og ikke om hva som gir flest mulig klikk i nettavisene.
Et argument som ofte brukes for å rettferdiggjøre at media får lov til å publisere sensitive personopplysninger om inntekt og formue, er at listene over folk med høyest inntekt og formue gjør at vi får en årlig debatt om fordeling av skattebyrdene. Hvis dette er regjeringens mål med å spre skattelistene til internettbrukere over hele verden kunne man oppnådd det samme med anonymiserte tall på aggregert nivå.
Jeg mener at det eneste riktige hadde vært å avslutte den særnorske offentliggjøringen av skattelistene og kriminalisere deling av ligningstall. Det er samtidig viktig med fortsatt unntak for bankenes og kredittopplysningsbyråenes legitime behov knyttet til kredittsjekk og bekjempelse av hvitvasking, men dette må selvsagt gjøres på en slik måte at denne adgangen ikke kan misbrukes av media gjennom oppslag på enkeltpersoner.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Offentliggjøringen av skattelister bidrar til åpenhet i samfunnet. Informasjon om inntekts- og skatteforhold er et sentralt premiss for samfunnsdebatten, og åpenhet rundt slike opplysninger er viktig for den kritiske debatten om skattemessige forhold. Hemmelighold kan på sin side gi rom for spekulasjoner omkring arbeidet med skattefastsettingen i sin alminnelighet, og om fastsettingen for enkeltpersoner eller grupper av skattytere.
Hensynene som taler for full offentlighet rundt skattelistene må imidlertid balanseres mot andre samfunnsmessige interesser. For eksempel må prinsippet om offentlig innsyn i forvaltningen ikke føres så langt at det kan gå på bekostning av enkeltpersoners sikkerhet.
Tidligere offentliggjorde Skattedirektoratet en elektronisk skatteliste for hele landet på Internett. Opplysninger i skattelisten var også tilgjengelig for allmennheten gjennom pressens bruk av opplysningene, tidvis ved at pressen la ut hele lister i søkbar form på Internett. Opplysninger i skattelistene kunne da koples sammen med annen tilgjengelig informasjon på nettet, og skattelistene utviklet seg til blant annet å kunne bli et egnet redskap for målretting av kriminelle handlinger.
I 2011 ble offentliggjøringen av skattelistene strammet inn. Blant annet ble skattelisten bare tilgjengelig på Skatteetatens hjemmesider, og de som ønsker å søke i skattelisten, må logge seg inn på ID-porten med MinID. Videre ble pressens adgang til å legge ut hele eller deler av listen i søkbar form, fjernet. Formålet med innstramningene var blant annet å hindre uønsket bruk av skattelistene, slik som koplinger av skattelisteinformasjon opp mot andre databaser. Senere har ytterligere innstramninger kommet til. I 2014 ble regelverket ytterligere strammet inn slik at skattyter skal ha tilgang til søk som er gjort på egen person, og om hvem som har fått utlevert opplysninger.
Slik jeg ser det, står ikke valget mellom fullt innsyn på den ene siden og fullstendig hemmelighold på den andre. Informasjon om enkeltpersoner kan hentes fra en rekke kilder, og det vil alltid være en risiko for at opplysningene blir misbrukt av kriminelle. Etter min vurdering er ikke denne risikoen tilstrekkelig til å begrunne en avskaffelse av åpenhetsprinsippet på dette området.
I 2009 vurderte Politidirektoratet (POD), på oppdrag fra justisministeren, om offentliggjøring av skattelister på nett og i media kan tilrettelegge for straffbare handlinger. På grunnlag av opplysninger fra flere av landets politidistrikter, fastslo POD at det ikke var grunnlag for å anta at informasjonsinnhenting fra skattelistene benyttes i stor utstrekning. Direktoratet påpekte imidlertid at de hadde erfart noen få alvorlige enkelteksempler hvor informasjon fra skattelistene har vært benyttet som supplerende kilde for kriminelles informasjonsinnhenting.
Etter min vurdering balanserer dagens regelverk om offentliggjøring av skattelistene på en god måte hensynet til åpenhet på den ene siden, og andre samfunnsmessige hensyn som personvern og enkeltpersoners sikkerhet på den andre siden. PODs vurdering gjelder situasjonen slik den var før regelverket ble strammet inn. Det er rimelig å anta at disse innstramningene har begrenset muligheten for å målrette kriminalitet på bakgrunn av opplysninger i skattelistene. Jeg kan derfor ikke se at det er behov for å gjennomføre en ny kriminalitets- og trusselanalyse knyttet til medias offentliggjøring av skattelistene nå. Jeg vil imidlertid ikke ha innvendinger mot at det gjennomføres en slik analyse dersom Justisministeren skulle ha holdepunkter for å mene at det er nødvendig.