Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:811 (2020-2021)
Innlevert: 18.12.2020
Sendt: 21.12.2020
Besvart: 07.01.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden ta initiativ til en revidering av folkehelselova slik at kommuneoverlege blir plassert sentralt i kommuneledelsen?

Begrunnelse

I Bergen har det vært en stor debatt om kommuneoverlegens plassering i kommuneledelsen under pandemien. Ved behandling av Folkehelseloven i 2011 var det en diskusjon om hvorvidt loven skulle være tydeligere på kommuneoverlegens plassering i kommuneledelsen. Spørsmålsstiller mener at det må tas en ny vurdering for å sikre at kommuneoverlegene får en plass i kommuneledelsen som står i samsvar med ansvar og oppgaver. Pandemien har vist oss hvor sentral kommuneoverlegen er for lokal beredskap og sikre folk trygghet i en smittesituasjon. Det er uheldig når man opplever som i Bergen, at smittevernoverlege og andre slutter midt i en pandemi og at det som oppgis som årsak er at man ikke får være tilstede eller blir hørt i de organ som setter i gang smitteverntiltak under en helsekrise.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Kommunene må ha relevant faglig kompetanse for å kunne ivareta sitt ansvar. Samtidig følger det blant annet av retningslinjene for statlig styring av kommuner og fylkeskommuner at den enkelte kommune og fylkeskommune selv bør kunne velge den organisering som passer best ut fra lokale forhold og behov. Kommuneloven gir rammene for roller, ansvar og oppgaver i en kommune. I særlovgivning rettet mot kommunesektoren bør staten gi kommunene reell myndighet og handlingsrom slik at de kan finne gode løsninger tilpasset lokale forhold
For å sikre nødvendig kompetanse står det både i folkehelseloven § 27 og helse- og omsorgstjenesteloven § 5-5 at kommunene skal ha nødvendig samfunnsmedisinsk kompetanse og skal ansatte en eller flere kommuneleger som skal være medisinskfaglig rådgiver for kommunene. Kommunelegen skal blant annet gi samfunnsmedisinsk rådgivning i kommunens folkehelsearbeid. Videre skal kommunelegen i tråd med smittevernloven § 7-2 bistå i oppgaver som gjelder smittsomme sykdommer, slik det fremgår av smittevernloven. Eksempelvis er det kommunelegen som skal organisere og lede arbeidet med blant annet å foreslå beredskapsplaner og -tiltak.
Kommunens adgang til fritt å organisere sin virksomhet er dermed allerede noe begrenset innen arbeidet med folkehelse og smittevern. Hvordan dette konkret organiseres i den enkelte kommune vil variere, men det er lagt til grunn at kommunelegen vil ha best forutsetning og kompetanse for medisinskfaglige vurderinger i kommunen gjennom oppgavene som er tillagt i regelverket.
Det er hensiktsmessig å se på regelverket etter at Koronakommisjonen har levert sin rapport, blant annet som oppfølging av Stortingets innstilling 56 S (2020-2021) og representantforslag 8:109 S (2019-2020) om begrensning av regjeringens fullmakter i smittevernloven.