Skriftlig spørsmål fra Tage Pettersen (H) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:840 (2020-2021)
Innlevert: 04.01.2021
Sendt: 04.01.2021
Besvart: 11.01.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Tage Pettersen (H)

Spørsmål

Tage Pettersen (H): Hva kan man gjøre for å sikre at frivillige organisasjoner som er godkjente grasrotmottagere ikke mister grasrotgivere ved sammenslåing av lokal- eller fylkesforeninger, ofte som følge av endrede kommune- eller fylkesgrenser?

Begrunnelse

I Forskrift om grasrotandel § 4 fremgår det at «En enhet mister retten til å delta i grasrotandelsordningen samt opptjening av grasrotandel fra den datoen enheten slettes fra Frivillighetsregisteret.» Norsk Tipping og Lotteritilsynet tolker Forskrift om grasrotandel slik at grasrotgivere ikke kan overføres til sammenslåtte kommune- eller fylkesforeninger fra organisasjonsnumre som avvikles i forbindelse med sammenslåing, og grasrotgivere som faller fra vil heller ikke bli informert om sammenslåingen av Norsk Tipping.
Ett eksempel på dette er Barnekreftforeningens fylkesforeninger som i 2019 mottok til sammen over 12,5 millioner kroner fra Grasrotandelen. Dersom fylkesforeninger slår seg sammen, kan deler av dette beløpet gå tapt.
Det vil være uheldig at innretningen av grasrotordningen kan virke styrende for hvordan frivillige organisasjoner velger å organisere seg, og jeg antar at dette ikke var en del av den politiske intensjonen med denne ordningen. Spesielt sett i lys av at flere av sammenslåingene følger av ny kommune- og fylkesstruktur som er politisk vedtatt.
Barnekreftforeningen har i dag 14 fylkesforeninger som blant annet arrangerer ulike aktivitetstilbud knyttet til regionssykehusene. Frivillige organisasjoner har ofte valgt strukturer som gjenspeiler offentlige støtteordninger og den øvrige organiseringen av samfunnet. Basert på samfunnsendringer gjennomfører Barnekreftforeningen nå en prosess hvor det vurderes strukturelle endringer i organisasjonen, som for eksempel kan innebære en tilpasning til inndelingen av de nye fylkeskommunene eller eventuelt som inndelingen av de fire regionale helseforetakene.
Dersom Barnekreftforeningen går for en løsning med 10 fylkesforeninger vil fylkesleddet basert på 2019-tallene samlet tape over 2,3 millioner kroner i grasrotmidler. Ved valg av en løsning med fire regionale foreninger blir det årlige tapet mer enn 6,5 millioner kroner.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Grasrotandelen er en ordning som gjør det mulig for spillere hos Norsk Tipping å gi 7 prosent av spillinnsatsen direkte til et lag eller en forening. Ordningen er demokratisk, dvs. at det er spilleren som bestemmer hvem som skal få midler. Det er frivillig å delta i grasrotandelen og tilknytning av grasrotmottaker skal derfor skje på grasrotgiverens premisser. Det innebærer at Norsk Tipping ikke kan overføre en grasrotmottaker til en annen. Ordningen er lagt opp slik at det er grasrotgiveren som skal styre prosessen. Dette er i tråd med regelverk som Stortinget sluttet seg til i 2017, jf. Meld. St. 12 (2016–2017) Alt å vinne— Ein ansvarleg og aktiv pengespelpolitikk.
Staten legger ingen føringer for hvordan frivillige organisasjoner skal organisere seg. Det er ingenting i veien for at en organisasjon kan beholde tidligere fylkesinndeling for sine fylkesorganisasjoner. Dersom to fylkeslag med ulike organisasjonsnumre slås sammen vil de som er registrert som grasrotgiver på organisasjonsnummeret som beholdes, ikke bli berørt. Grasrotgivere som er tilknyttet organisasjonsnummeret som ikke lenger er en del av grasrotandelordningen vil stå som inaktive grasrotgivere. Når en grasrotgiver spiller og grasrotmottaker er inaktiv vil det komme opp en melding på den enheten giveren spiller fra hvor det fremkommer at spilleren ikke er tilknyttet en grasrotmottaker. Disse kan da velge en ny grasrotmottaker hvis de ønsker det. Organisasjonene kan benytte ubetalte kanaler for å informere om organisatoriske endringer som kan påvirke deltakelse i grasrotandelen, f.eks. gjennom nyhetsbrev til medlemmer, egne nettsider etc.