Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:875 (2020-2021)
Innlevert: 06.01.2021
Sendt: 06.01.2021
Besvart: 14.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Det hersker uklarhet om hva strekningen Kolomoen-Moelv vil koste. 30. juni 2020 sendte Nye Veier ut en pressemelding hvor utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen sier «Nye Veier er stolt over å ha løst dette gigaprosjektet med en prosjektkostnad nær 10 milliarder kroner». Statsråden har i et skriftlig svar til Bengt Fasteraune datert 7. august 2020 svart at prognosen for prosjektets sluttkostnad er noe over åtte milliarder kroner.
Hvordan forklarer statsråden denne kostnadsforskjellen på «noe over» 8 mrd. og «nær» 10 mrd.?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: E6 Kolomoen-Moelv er det største prosjektet hittil i Nye Veier sin portefølje som er ferdigstilt og trafikkpåsatt. 43 km med firefelts motorveg og 110 km/t i tillegg til kryss, omlagte fylkesveger, gang- og sykkelveger og tilrettelegging for kollektivreisende på strekningen.
Nye Veier inngikk i 2016 en fastpris i vegutbyggingsavtale med Samferdselsdepartementet for hele utbyggingen av E6 Kolomoen-Moelv, der kostnadsrammen er 10,4 mrd. kroner i 2020 kr. Dette fremkommer av Prop 131 S (2015-2016).
Gjennom Nye Veiers arbeid, optimaliseringer, nye anskaffelsesmetoder og gjennomføring så er prognosen for sluttkostnad i dag ca. 8,3 mrd. kroner i 2020 kr. Dette er over 2 mrd. kroner lavere en kostnadsrammen og ca. 1,5 mrd. kroner under forventet kostnad.
Departementet er svært fornøyd med dette resultatet. Departementet blir holdt kontinuerlig
orientert over kostnadsutviklingen på dette og de andre prosjektene i Nye Veiers portefølje og de samlede resultatene er imponerende. Samlet besparelse på de prosjektene som har åpnet hittil i Nye Veier ligger i dag på 19 %, der E6 Kolomoen-Moelv er en viktig bidragsyter.