Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:875 (2020-2021) Innlevert: 06.01.2021 Sendt: 06.01.2021 Besvart: 14.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide
Kari Elisabeth Kaski (SV): Det hersker uklarhet om hva strekningen Kolomoen-Moelv vil koste. 30. juni 2020 sendte Nye Veier ut en pressemelding hvor utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen sier «Nye Veier er stolt over å ha løst dette gigaprosjektet med en prosjektkostnad nær 10 milliarder kroner». Statsråden har i et skriftlig svar til Bengt Fasteraune datert 7. august 2020 svart at prognosen for prosjektets sluttkostnad er noe over åtte milliarder kroner.Hvordan forklarer statsråden denne kostnadsforskjellen på «noe over» 8 mrd. og «nær» 10 mrd.?
Knut Arild Hareide: E6 Kolomoen-Moelv er det største prosjektet hittil i Nye Veier sin portefølje som er ferdigstilt og trafikkpåsatt. 43 km med firefelts motorveg og 110 km/t i tillegg til kryss, omlagte fylkesveger, gang- og sykkelveger og tilrettelegging for kollektivreisende på strekningen.Nye Veier inngikk i 2016 en fastpris i vegutbyggingsavtale med Samferdselsdepartementet for hele utbyggingen av E6 Kolomoen-Moelv, der kostnadsrammen er 10,4 mrd. kroner i 2020 kr. Dette fremkommer av Prop 131 S (2015-2016).Gjennom Nye Veiers arbeid, optimaliseringer, nye anskaffelsesmetoder og gjennomføring så er prognosen for sluttkostnad i dag ca. 8,3 mrd. kroner i 2020 kr. Dette er over 2 mrd. kroner lavere en kostnadsrammen og ca. 1,5 mrd. kroner under forventet kostnad.Departementet er svært fornøyd med dette resultatet. Departementet blir holdt kontinuerligorientert over kostnadsutviklingen på dette og de andre prosjektene i Nye Veiers portefølje og de samlede resultatene er imponerende. Samlet besparelse på de prosjektene som har åpnet hittil i Nye Veier ligger i dag på 19 %, der E6 Kolomoen-Moelv er en viktig bidragsyter.