Torgeir Knag Fylkesnes (SV): I svar på spørsmål ifbm. budsjett skriver statsråden: «Offentlige tiltak bør så langt det er mulig ikke føre til konkurransevridninger i de aktuelle markedene...», samtidig skriver ministeren i samme brev at «i noen sammenhenger vil imidlertid andre hensyn veie tyngre enn de konkurransemessige».
Kan statsråden konkretisere hvilke hensyn som i denne situasjonen veier tyngre enn hensynet til rettferdig konkurranse, og er offentlig kjøp til alle togoperatører utenom Flytoget i tråd med statsstøtteregelverket?
Begrunnelse
Vi viser til næringsministerens svar på spørsmål fra næringskomiteen om Prop. 1 S (2020-2021) om Flytoget datert 17.12:
«Offentlige tiltak bør så langt det er mulig ikke føre til konkurransevridninger i de aktuelle markedene, siden dette kan medføre at noen aktører gis fordeler i konkurransen sammenliknet med andre. Dette kan begrense konkurransen og føre til mindre effektiv ressursbruk, redusert verdiskaping og høyere priser til sluttbrukerne. I noen sammenhenger vil imidlertid andre hensyn veie tyngre enn de konkurransemessige.»
Stortinget har stilt en rekke spørsmål til både Samferdselsminister og Næringsminister om forskjellsbehandlingen av Flytoget er i tråd med statsstøtteregelverket. Svarene er vage og statsrådene henviser til «transportfaglige vurderinger» som er gjort og at «andre hensyn veier tyngre enn konkurransemessige». Næringsministeren er ansvarlig for konkurransepolitikken, og må derfor kunne utdype både hvilke hensyn dette er og hvilke konkrete juridiske vurderinger som er gjort opp mot statsstøtteregelverket, som gjør at staten kan gi støtte til SJ, Go Ahead og Vy, men ikke Flytoget.