Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:891 (2020-2021)
Innlevert: 08.01.2021
Sendt: 08.01.2021
Besvart: 14.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Har samferdselsministeren allerede sendt ut instruks til Statens Vegvesen om å starte arbeide med å få effektuert Stortingets ønske om tilnærmet halv pris på nye Rv3/25, dvs. 25 kr, om denne instruksen ikke er sendt enda, hvorfor er den ikke sendt ut og når blir den sendt ut?

Begrunnelse

FrP har alltid vært mot bompenger og alltid jobbet hardt for å både redusere bombelastningen for bilistene, gi bomfritak og for å fjerne bomstasjoner.
I forbindelse med forhandlingene om statsbudsjettet for 2021 vant både FrP og bilistene en viktig seier, siden det skal brukes nesten 300 millioner på å kutte bomkostandene på Rv3/25. Stortingets ønske er at disse pengene skal brukes til å stoppe bominnkrevingen på gamle Rv3/25, samt å nesten halvere taksten på nye Rv3/25 fra 43 til 25 kroner. Dette vil ha en årlig kostnad på 91 millioner, noe som tilsier at de 296 millionene som Stortinget bevilget vil gi bomfritak i litt over 3 år.
Denne løsningen er ikke noe Stortinget har funnet på selv, men er et forslag fra Vegdirektoratet basert på Bompengeforliket og oppdraget fra tidligere samferdselsminister Jon Georg Dale, hvor Dale i august 2019 ba Nye Veier og Statens Vegvesen regne på finansieringen av Rv3/25 på nytt, for å få forslag til optimal finansiering av vegen uten bom på sideveien. Årsaken til at taksten på nye Rv3/25 også må reduseres er å forhindre trafikklekkasje til gamlevegen og få flere til å kjøre på den nye vegen. Noe som igjen kan gi raskere nedbetaling av prosjektet. Som Vegdirektoratet selv skriver i sitt svar oppdrag datert 18/2 2020 på side 10:

«Dersom man ønsker en optimal takst i forhold til måloppnåelse ved fjerning av bommen på eksisterende veg, samtidig som man har et betydelig bompengebidrag, er denne beregnet til 25 2019-kr for takstgruppe 1. En slik ordning vil kreve et årlig tilskudd til bompengeselskapet på 91 mill.»

FrP forventer at Regjeringen følger opp Stortingets vedtak og ønske om tilnærmet halv pris på nye Rv3/25, men vi frykter at effektueringen av vedtaket skal ta for lang tid. Det er viktig å unngå den meget uheldige situasjonen vi hadde for E6, hvor det tok flere mnd. å stoppe bominnkrevingen. For Rv3/25 er det avgjørende viktig at takstreduksjonen kommer før 25/1 siden gamlevegen stenges for utbedringer den 25/1 og da blir det ikke mulig å kjøre gratis før til sommeren, da vegen åpner igjen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg viser til Innst 13 S (2020–2021) s. 34 hvor komiteen i en flertallsmerknad ber regjeringen vurdere å gjennomføre et prøveprosjekt på strekningen rv. 3/ rv. 25 Ommangsvollen–Basthjørnet, der bomsatsene på hovedveien reduseres til ca. 50 pst. av dagens sats og der det ikke innkreves bompenger på sidevei.
I Samferdselsdepartementets tildelingsbrev for 2021 datert 23. desember 2020 har Statens vegvesen fått oppdrag å vurdere en slik prøveordning. Innlandet fylkeskommune er garantist for bompengelånet og en forutsetning for at en slik prøveordning kan innføres er at garantisten aksepterer dette.