Skriftlig spørsmål fra Geir Pollestad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:970 (2020-2021)
Innlevert: 16.01.2021
Sendt: 18.01.2021
Besvart: 26.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Geir Pollestad (Sp)

Spørsmål

Geir Pollestad (Sp): Vil statsråden hindre at Stavanger kontrollsentral blir nedbygd?

Begrunnelse

14. januar ble det kjent at det utredes en nedbygging av Stavanger kontrollsentral. Et mulig resultat av prosessen vil være at Avinor kun vil ha kontrollsentraler ved Røyken og i Bodø. Det er ingen tvil om at samarbeidet mellom kontrollsentralen og hovedredningssentralen har bidratt til å styrke beredskapen.
En slik sentralisering vil også koste Stavanger-regionen 60 arbeidsplasser som flyttes til Østlandet.
Prosessen skaper uro og usikkerhet både for Kontrollsentralen og for Hovedredningssentralen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Undervegstjenesten har ansvaret for å kontrollere og overvåke flytrafikken mellom lufthavnene. Undervegstjenestene blir levert av Avinor Flysikring AS, som er et datterselskap til Avinor AS. Tjenestene ytes i dag fra Avinors kontrollsentraler i Stavanger, Røyken og Bodø.
Jeg har lagt spørsmålet om en mulig samlokalisering av kontrollsentralene i Stavanger og Røyken fram for Avinor. Avinor viser til at det som følge av krav fra myndighetene om ny teknisk infrastruktur er behov for økt areal for undervegstjenesten i Stavanger. Avinor vurderer i den sammenheng tre alternativer: å bli værende ved dagens lokasjon, flytte til en annen lokasjon i Stavanger, eller velge en samlokalisering med kontrollsentralen i Røyken. Flygelederne tilknyttet tårn- og innflygningstjenestene ved Stavanger lufthavn omfattes ikke av en eventuell samlokalisering av undervegstjenesten i Røyken.
Utredningen skal ifølge Avinor bidra til at det velges et alternativ som er driftsmessig bærekraftig, kostnadseffektivt, ivaretar beredskapshensyn på minst samme nivå som i dag, samt ivaretar de sikkerhetskrav som stilles. Avinor viser til at berørte ansattgrupper er, og fortsatt vil være, godt inkludert i prosessen. For å sikre et best mulig beslutningsgrunnlag har Avinor bedt om innspill fra flere sentrale aktører. Utredningen skal etter planen være ferdig i mars, og Avinor tar sikte på å fatte en beslutning om lokalisering i løpet av våren.
Jeg viser til at luftfartsnæringen, inkludert Avinor, er hardt rammet av koronapandemien. Det har vært et mål at Avinor skal være selvfinansiert. I forbindelse med RNB 2020 ble det nødvendig å bevilge et tilskudd til Avinor i 2020 på opp mot 4,270 mrd. kr, samt å gi Avinor utbyttefritak og avdragsfrihet på selskapets statslån i 2020, jf. Prop. 117 S (2019–2020)/ Innst. 360 S (2019–2020). Krisen i luftfarten fortsetter i 2021. I Prop. 1 S Tillegg 1 (2020–2021) varslet regjeringen at det sannsynligvis vil bli behov for støtte til Avinor også i 2021, og at regjeringen ville komme tilbake til Stortinget med dette på egnet måte.
Avinor er organisert som et aksjeselskap, og det er styret som er ansvarlig for å organisere virksomheten på en hensiktsmessig måte. I forbindelse med tiltakspakken i vår signaliserte regjeringen at den ønsker å legge til rette for omstilling og langsiktig lønnsomhet i selskapet. Jeg vurderer at Avinor med denne utredningen følger opp disse signalene fra eier. Jeg legger til grunn at Avinor i sine omstillingsprosesser ivaretar hensynet til en sikker og stabil drift, samt har en god dialog med samfunnsaktører og ansatte som berøres av omstillingen.