Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til næringsministeren

Dokument nr. 15:972 (2020-2021)
Innlevert: 16.01.2021
Sendt: 18.01.2021
Besvart: 25.01.2021 av næringsminister Iselin Nybø

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Befolkningen i Meløy mener at Statkraft må vedlikeholde og holde Fykantrappa i god stand.
Har Statkraft og andre statlige selskap lignende anlegg i Norge som blir stengt, basert på at det ikke er vilje til å vedlikeholde og sikre kulturhistoriske anlegg for alminnelig ferdsel, og vil statsråden engasjere seg i denne saken for å sikre at Fykantrappa fortsatt vil være åpen for allmenheten, og gjennom det bidra til økt folkehelse, opplevelsesbasert turisme, bruk av naturen som verdiskaper, historisk bevissthet og identitet?

Begrunnelse

Fykantrappa må ikke stenges av Statskraft for alminnelig ferdsel for all framtid. Fykantrappa ble i 1919 bygget av rallarene som en snarvei opp til Glomfjellet under kraftutbyggingen i Glomfjord. I 100 år har trappa blitt brukt av allmennheten, både lokale og tilreisende, for å komme seg raskt og sikkert opp de 1129 trappetrinnene til Nedre Navervann.
I den senere tid er Fykantrappa blitt nasjonalt kjent gjennom flere filmer og bl.a. TV-dokumentaren om Operasjon Muskedunder. Gjennom etablering av Lahko Nasjonalpark er trappa blitt en naturlig innfallsport for de som ønsker å oppleve Lahko. I 2019 ble Fykantrappa en stor Instagram-hit og det mest populære søkerordet på Visit-Norways sin søkemotor for Nord-Norge og hadde 15 000 besøkende. Dette har vært med å gi ringvirkninger for hele region.
På nrk.no den 14.1.2021 kan det leses at Statkraft vil ikke åpne Fykantrappa for alminnelig ferdsel igjen etter at trappa ble stengt sommeren 2020. https://www.nrk.no/nordland/turistmal_fykantrappa-i-glomfjord-er-stengt-_-statkraft-mener-den-aldri-apnes-for-fri-ferdsel-igjen-1.15085351
Sommeren 2020 tok Glomfjord Jeger- og Fiskeforening (GJFF) initiativ til et felles innspill (brev datert 07.08.2020) fra de største brukerne av trappa om trappas framtid. Foruten GJFF, underskrev Rallarbrakka, Glomfjord IL, Engavågen grendeutvalg, Meløy Turlag, IL Halsakameratene, Reipå Grendeutvalg, Glomfjord Røde Kors Hjelpekorps, Glomfjord Grendeutvalg, Haukvik Industriarbeiderforening, Meløy Jeger- og Fiskeforening, Neverdal UIL, og Søndre Meløy IL. I innspillet er det grundig redegjort for hvilke fare brukerne ser og hvordan disse kan utbedres. At en tretrapp fra 1919 som er boltet fast i fjellet trenger vedlikehold for å være sikker er forståelig for alle - at Statkraft kan velge å ikke gjøre dette og bare stenge den historiske trappa er vanskeligere å forstå. Lokalbefolkningen mener at Statkraft, som en viktig samfunnsaktør, må vedlikeholde og holde Fykantrappa i god stand.
Statskrafts holdning til Fykantrappan berører også et prinsipielt spørsmål. Norge vil bli et fattigere land, om alle kultur-, natur og turistattraksjoner med en viss risiko stenges for allmenheten.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Fykantrappa ble bygd i forbindelse med kraftutbyggingen i Glomfjord. Statkraft eier i dag trappen, som også benyttes av allmennheten.
Rammene for statens eierutøvelse og for Statkrafts virksomhet fremgår av eierskapsmeldingen, Meld. St. 8 (2019-2020). Begrunnelsen for statens eierskap i Statkraft er å eie norske vannkraftressurser samt å opprettholde et ledende teknologi- og industriselskap med hovedkontorfunksjoner i Norge. Statens mål som eier er høyest mulig avkastning over tid. Det fremgår videre av meldingen at ev. hensyn som ikke er begrunnet ut fra statens mål som eier skal fremmes ved bruk av andre virkemidler enn statlig eierskap. Det fremkommer også at det er Statkrafts styre og ledelse som har ansvaret for driften av selskapet, herunder for de beslutningene og vurderingene selskapet gjør i forbindelse med Fykantrappa.
Statkraft viser til at selskapet på basis av grundige vurderinger har besluttet å stenge trappen. Bakgrunnen er at Statkraft ikke kan garantere for sikkerheten, selv om det gjøres store utbedringer. Eksempelvis er det mulighet for at store steinblokker kan løsne og skade personer som oppholder seg i trappen og rive med seg deler av den. Statkraft har heller ingen forpliktelse til å finansiere sikringstiltak og vedlikehold av Fykantrappa. Når trappen er stengt av slike sikkerhetsmessige årsaker, kan dessverre ikke Fykantrappa lenger inngå i opplevelsestilbudet i regionen.
Regjeringen er opptatt av at aktiviteten i reiselivet skal komme raskt i gang når vi får kontroll på smittesituasjonen. I Norge er det tilgang på et mangfold av ressurser som kan være basis for reiselivsnæringens utvikling av attraktive produkter. Som kjent har regjeringen siden mars 2020 etablert flere tiltak for å hjelpe ellers levedyktige reiselivsbedrifter gjennom pandemien og smitteverntiltakene slik at det er produkter å tilby når vi kan åpne for internasjonalt reiseliv.
For øvrig vil jeg vise til at fellesgodefinansiering vil bli ett av flere temaer i den kommende reiselivsstrategien til Innovasjon Norge. Denne strategien skal leveres 1. mars 2021.
Jeg kan også vise til at jeg har bedt Innovasjon Norge om å utarbeide en veileder for hvordan fellesgodefinansiering kan løses innenfor gjeldende regelverk. Den vil bli levert av Innovasjon Norge 1. mars 2021.