Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1013 (2020-2021)
Innlevert: 21.01.2021
Sendt: 21.01.2021
Besvart: 29.01.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil Statsråden gripe inn og sørge for at Bjørnar sin sak tas opp på nytt og myke opp dispensasjonsadgangen etter førerkortregelverket slik at personer med nedsatt syn som allerede har førerkort kan få beholde førerretten?

Begrunnelse

Viser til oppslag i Sunnmørsposten 21. januar om Bjørnar Roald som har kjørt skadefritt i 30 år men som nå har mistet førerkortet. På grunn av dette har han også mistet jobben. Det er dramatisk. I en tid der vi har nærmere 200 000 permitterte og store utfordringer med arbeidsledighet, er det utrolig at offentlig byråkrati kan gjøre sånt mot enkeltmennesker. I følge fastlegen har ikke synsevnen endret seg og det er en anbefaling om fortsatt dispensasjon. I følge avisen er begrunnelsen for inndragningen innskrenkning i adgangen til å gi dispensasjon etter førerkortregelverket.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg kjenner ikke den aktuelle enkeltsaken fra annet enn media, og kan derfor ikke svare på hva som har vært grunnlaget for utfallet i saken det refereres til i spørsmålet, men kan si følgende generelt om spørsmålet.
Generelt følger kravene til helse for å ha førerkort av vedlegg 1 til førerkortforskriften og § 9 nr. 2 har reglene om synsfelt. Det er strengere krav til synsfelt for førerkort i tunge klasser og for å ha kjøreseddel, enn det er for førerkort i lette klasser. Førerkortveilederen (IS-2541) gir nærmere veiledning til lege, optiker og øyelege om undersøkelse av synsfeltet.
De norske kravene til synsfelt er i samsvar med minimumskravene etter EUs førerkortdirektiv
For førerkort i lette klasser er det mulig å gi unntak. Det kan i helt spesielle tilfeller, og etter uttalelse fra øyelege, gis førerett selv om kravene til synsstyrke eller synsfelt ikke er oppfylt. Synsfunksjonen må ikke være ytterligere svekket på grunn av andre forhold. Kjørevurdering må være gjennomført etter anmodning fra statsforvalteren, og førerett må være anbefalt av Statens vegvesen.
Nærmere veiledning fremgår av førerkortveilederen, og disse er fastsatt i samråd med Øyelegeforeningens førerkortutvalg. I tillegg er det mulig å søke dispensasjon fra Statsforvalteren etter førerkortforskriften vedlegg 1 § 7.
Ved en større endring av helsekravene for førerkort fra oktober 2016, ble helsekravene i stor grad fastsatt i samsvar med det som da var gjeldende forvaltningspraksis for å gi dispensasjon. De fleste som tidligere måtte søke fylkesmannen (nå: statsforvalteren) om dispensasjon, kunne etter oktober 2016 få helseattest fra fastlegen. Samtidig ble dispensasjonsadgangen svært innskrenket, og dispensasjon skulle bare gis helt unntaksvis.
Tidligere åpnet dagjeldende førerkortveileder (IS-2070) for at det på visse vilkår kunne gis dispensasjon fra forskriftskravene til synsfelt også for førerkort i tunge klasser og for kjøreseddel. I tråd med førerkortdirektivets minimumskrav er dispensasjonsadgangen nå begrenset til førerkort i lette klasser.
Som en overgangsbestemmelse ble det i 2016 gjort mulig å videreføre tidligere innvilgede dispensasjoner i tre år, frem til 30. september 2019. Senere har det etter en særskilt vurdering blitt gjort en endring med adgang til å forlenge tidligere gitte dispensasjoner også utover denne datoen. Denne er begrenset til dispensasjon fra kravet til syn på begge øyne for tungbilførere med syn på bare ett øye, på nærmere fastsatte vilkår, jf. førerkortforskriften vedlegg 1 § 45 tredje ledd. Det er av trafikksikkerhetshensyn og av hensyn til våre EØS-forpliktelser ikke vurdert ytterligere endringer i disse reglene.
Jeg vil også peke på at det pågår arbeid med nye testmetoder. Forskere ved Oslo universitetssykehus har nylig vært med på å utvikle en ny metode som ser ut til å være bedre egnet til å undersøke synsfeltet enn den som nå benyttes. Helsedirektoratet vil i samarbeid med Øyelegeforeningens førerkortutvalg og Optikerforbundet vurdere om den nye testmetoden bør føre til justeringer i førerkortveilederen. Bedre synsfelttest vil gjøre det enklere å vurdere om kravene til trafikksikker kjøring er oppfylt.