Skriftlig spørsmål fra Karin Andersen (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1047 (2020-2021)
Innlevert: 22.01.2021
Sendt: 25.01.2021
Besvart: 01.02.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Karin Andersen (SV)

Spørsmål

Karin Andersen (SV): Viser til svar på spm. 967 (2020-2021) der det fremgår at kun 48 av de 148 som har fått verifisert identitet har fått det etter mars 2020. 100 har da blitt verifisert før mars 2020. Det er vanskelig å forstå at det skal ta så lang tid å avklare de andre dokumentasjonskravene da instruksen er klar på hvordan disse skal vurderes og at sakene skal prioriteres. De fleste søkte om statsborgerskap i 2019.
Kan det derfor redegjøres for hvilket tidkrevende arbeid som medfører så lang saksbehandlingstid?

Begrunnelse

I Kunnskapsdepartementets instruks F-03-19 av 12.04.2019 ble UDI instruert om å prioritere søknadene om statsborgerskap, og departementet skriver følgende:

«UDI instrueres om å tilrettelegge for en rask avvikling av identitetsavklaringsprogrammet. I tilfeller der en søker får verifisert en helt ny identitet skal UDI også prioritere å behandle sak om identitetsendring. UDI skal prioritere behandlingen av søknadene om statsborgerskap.»

Programmet ble igangsatt 1. mai 2019 og NOAS har blant annet blitt kontaktet av 135 personer som søkte om å være med i identitetsavklaringsprogrammet innen 01.09.2019. Kun 2 av de har nå fått svar på sine søknader.
Departementet skriver i sitt svar at 148 har fått verifisert sin identitet, men 133 av de av 148 foreløpig ikke har fått svar, dette begrunnes med:

«93 av de verifiserte sakene er fortsatt under behandling. Dette skyldes saksforberedende prosesser enhver sak må igjennom før den kan behandles.»

Det samme fremkommer på UDI sin nettsider:

«Det er et omfattende arbeid og det tar tid å komme til en beslutning i disse sakene».

Ovennevnte instruks slår fast følgende:

«…skal irakere som er omfattet av programmet og får verifisert sin identitet som riktig, få godskrevet botid som er opparbeidet på uriktig identitet.»

Og:

«Søkere som ikke fyller de øvrige vilkårene for statsborgerskap etter endt verifisering vil få avslag på søknaden om statsborgerskap. En positiv verifisering vil uavhengig av utfallet av søknaden om norsk statsborgerskap innebære at norske myndigheter anser søkerens identitet som klarlagt, jf. statsborgerloven § 7 første ledd bokstav a. Det vil ikke i tillegg være et krav om å legge frem irakisk pass i den riktige identiteten for at identiteten skal anses som klarlagt.»

De øvrige vilkårene for å få statsborgerskap foruten identitet og botid er som følger:

• Gjennomført norskopplæring (for de mellom 18 og 67 år)
• Evt. unntak
• Dokumentasjon på beståtte prøver i norsk og samfunnsskap (for de mellom 18 og 67 år)
• Evt. unntak
• Politiattest

Det er vanskelig å se at disse dokumentasjonskravene skal medføre lang saksbehandlingstid, særskilt med tanke på at sakene skal prioriteres og de fleste søkte om statsborgerskap i 2019. Dette er også dokumentasjon som søkeren skal innlevere ved søknaden.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Årsaken til at saksbehandlingstiden i saker som allerede er verifisert er lengre enn ønskelig, er at en stor andel av dem som har søkt om å være med i identitetsavklaringsprogrammet har oppgitt en totalt endret identitet. Dette innebærer at norske myndigheter først i forbindelse med programmet blir kjent med deres rette identitet. Selv om identiteten er å anse som klarlagt når den er verifisert gjennom identitetsavklaringsprogrammet, og det beregnes oppholdstid for tiden søkerne har vært bosatt i Norge på uriktig identitet, må søkerne også fylle de øvrige vilkårene for norsk statsborgerskap. Det er UDIs oppgave å avdekke om det foreligger grunner til at søknaden ikke skal eller bør innvilges.
De undersøkelser og kontroller som ellers har vært foretatt i forbindelse med en søknad om beskyttelse og andre søknader forut for søknad om statsborgerskap, må man i stor grad se bort ifra når det viser seg at identiteten er en helt annen enn den som har vært kjent for norske myndigheter. Når en søker oppgir en helt ny identitet, kreves det undersøkelser som UDI normalt ville gjort ved første gangs ankomst til Norge. Vurderingene skiller seg fra vurderinger UDI gjør ved ordinære søknader om statsborgerskap. Videre er dette undersøkelser UDI ikke får gjort før riktig identitet er verifisert.
Det har tatt tid for UDI å få på plass gode rutiner, og flere forhold i arbeidet har vært utenfor UDIs kontroll. Det er imidlertid nå etablert gode rutiner for å foreta undersøkelser, og saker som heretter kommer tilbake fra verifisering vil fremover bli behandlet raskere. Påbud om hjemmekontor er imidlertid fortsatt en utfordring, da flere av oppgavene må behandles fra kontoret. Når sakene har vært igjennom de saksforberedende prosessene, blir det behandlet fortløpende. Siden 20. januar har UDI fattet 33 nye vedtak i porteføljen med saker som er klare til behandling.