Skriftlig spørsmål fra Jette F. Christensen (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1065 (2020-2021)
Innlevert: 25.01.2021
Sendt: 25.01.2021
Besvart: 01.02.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Jette F. Christensen (A)

Spørsmål

Jette F. Christensen (A): 2001-kullet som gikk ut av videregående i 2020 hadde 3 mnd. med den såkalte «corona-skolen», og slapp av den grunn eksamen. 2002 kullet som har hatt halvannet år med corona-skole, skal gjennomføre eksamen.
På hvilken måte mener statsråden dette bidrar til at begge kullene stiller likt, og hva vil statsråden foreta seg for å sikre likebehandling?

Begrunnelse

Dette spørsmålet er reist med bakgrunn i bekymring hos elever og lærere ved en skole i Bergen og jeg regner med de ikke er de eneste som lurer på dette. Statsråden bes svare med tanke på å opplyse elvene om prosess fremover og ivaretagelse av deres faglige bekymringer.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Representanten Christensen stiller et spørsmål som opptar både meg og mange andre sterkt om dagen. Som representanten Christensen peker på, har mange elever hatt en del hjemmeopplæring dette skoleåret. Før jul håpet vi at vi snart kunne lette på mange av tiltakene og at resten av skoleåret kunne bli mer normalt, om ikke helt normalt. I stedet økte smitten, og alle videregående skoler og ungdomsskoler måtte starte på rødt nivå etter juleferien. Og til tross for at smittetrykket nå ser ut til å avta, har vi fått en ny utfordring med en virusvariant som trolig er mer smittsom. For svært mange av elevene betyr at det fortsatt vil kunne bli en kombinasjon av undervisning på skolen og hjemme enda lengre enn vi hadde trodd. Det er ikke tvil om at dette skoleåret ikke har vært optimalt for veldig mange elever. Jeg har selvsagt merker meg at mange stemmer både blant elever og lærere som mener vi burde avlyse eksamen allerede nå, selv om det også finnes de som mener det motsatte.
Begrunnelsen for å gjennomføre eksamen er de vanlige. Hovedformålet med eksamen er at elevene skal få vist sin kompetanse. Andre viktige begrunnelser for eksamen er blant annet opptak til høyere utdanning, ekstern vurdering av elevene, kalibrering av karakterene osv. Grunnene til å at vi nå må vurdere gjennomføringen av eksamen våren 2021 er helt andre. Jeg mener eksamen er en viktig del av vurderingssystemet i skolen, men det siste året har gjort at vi må se på alternative løsninger. Vi må sørge for at den avgjørelsen vi tar hensyn til helheten i situasjonen.
Utdanningsdirektoratet fikk i november et oppdrag om å følge opp at eksamen kunne gjennomføres våren 2021. Den nasjonale koordineringsgruppen for gjennomføring av eksamen ble også reetablert, slik at vi kunne ha tett kontakt med fylkeskommunene som skoleeiere og KS om saken. I tillegg til dette har jeg også tett dialog med organisasjonene om gjennomføringen av eksamen. Rett før jul leverte Utdanningsdirektoratet en risikovurdering for gjennomføring av eksamen våren 2021. Risikovurderingen tok hensyn til en gjennomføring under ulike smittescenarioer og vurderte mulige tiltak for å underlette situasjonen. Vi har nå også fått Utdanningsdirektoratets vurderinger av alternativer for eksamensgjennomføringen denne våren. Jeg har allerede diskutert innspillet med Elevorganisasjonen, lærerorganisasjonene og KS og fått gode råd fra dem. Jeg vil fortsette dialogen med organisasjonene. Alle disse innspillene og andre danner et godt beslutningsgrunnlag for de vurderingene vi nå gjør i departementet før regjeringen fatter en beslutning.
Jeg har et mål om å ta en beslutning så raskt som mulig. Det er viktig at både skoler, lærere og elever vet hva de skal planlegge ut fra, samtidig er det også viktig at vi vurderer de samlede konsekvensene nøye. Enn så lenge bør derfor alle planlegge for at det blir eksamen.
Et veldig viktig aspekt i disse vurderingene er, som representanten viser til, likebehandling. Vi er opptatt av at vi også i denne vanskelige situasjonen må sikre et mest mulig rettferdig og kvalitetssikret sluttvurderingssystem. Jeg forsikrer derfor representanten om at dette er en del av vurderingen vi nå holder på med. Uansett hvilket utfall vi lander på, er målet vårt at pandemien ikke skal hindre noen elever i å komme videre i livet. Vi vil derfor komme frem til en løsning som sikrer at elevene får vitnemål, og at vi ikke lukker noen dører for læreplass, fagbrev eller videre utdanning.
Jeg vil til slutt understreke at jeg ikke har grunn til å trekke i tvil at lærere og skoleledere har gjort og gjør alt de kan for å gi elevene best mulig opplæring under de forholdene vi har hatt hele dette skoleåret og deler av det forrige.