Skriftlig spørsmål fra Jenny Klinge (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1128 (2020-2021)
Innlevert: 29.01.2021
Sendt: 01.02.2021
Besvart: 09.02.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Jenny Klinge (Sp)

Spørsmål

Jenny Klinge (Sp): Har helseministeren høve til å sjekke om det har skjedd noko med den ideen eg presenterte som ei mogleg løysing for forenkla levering av reiserekningar på betalingsautomatane i samband med reiser til sjukehus og andre helseinstitusjonar der folk har krav på reisedekning?

Begrunnelse

Eg leverte i februar i fjor eit skrifleg spørsmål til helseministeren om dette temaet, fordi eg hadde eit framlegg til korleis det kan gjerast lettare å få levert reiserekningar i tide. Eg set pris på svaret frå helseministeren, som var:

«Jeg vil takke for ideen og at du har tatt deg tid til å presentere den. Den er oversendt til Pasientreiser slik at de kan ta den med i sitt videre arbeid med å forbedre og forenkle ordningene.»

Utgangspunktet for ideen var å gjera det lettare for folk å få att pengar for reiser til sjukehus og andre helseinstitusjonar der dei har krav på refusjon. Eg skreiv:

«Sjølv om det har vorte noko lettare med ei nettbasert løysing, er det enno slik at mange aldri får att pengane for reiser fordi dei ikkje forstår seg på systemet eller rett og slett leverer kravet for seint. Fristen no er berre på seks månader. Når folk til dømes har fått kreft eller andre alvorlege diagnosar, kan det vera vanskeleg å få levert reiserekningar innan seks månader. Eg meiner fristen bør utvidast for slike tilfelle, men uansett gjorde eg framlegg om ei ny og praktisk løysing, som truleg vil lette oppgåva for svært mange. Eg meiner det bør bli mogleg å levere reiserekninga same dag som du møter til behandling eller undersøking, på den same betalingsautomaten som du uansett skal betale på. I tillegg til å betale på automaten, kan du få opp eit ekstra alternativ: «Levere reiserekning.»

Og så kan spørsmålet til dømes vera:

«Har du reist frå den folkeregistrerte adressa di til denne behandlingsstaden i dag? Viss ja, vil du i så fall allereie no levere ei forenkla reiserekning?»

Så kunne systemet rekne ut kilometertal tur-retur og automatisk betale ut pengane til vedkomande innan ei viss tid. Sjølv om vi er inne i ein koronapandemi no, vil eg tru at Pasientreiser har kapasitet til å drive med forenkling til det beste for pasientane, og er spent på om dei har vurdert ideen min.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Pasientreiser HF sin primære kanal for brukerne er og vil fortsatt være gjennom helsenorge.no. I 2020 ble 85 % av søknadene sendt digitalt via denne nettsiden, og det pågår kontinuerlig et arbeid for å forbedre og forenkle søknadsmulighetene på denne nettsiden. Pasientreiser arbeider aktivt for kunne redusere dokumentasjonskravene i stadig nye tilfeller, og arbeider nå for eksempel med reiser hvor det blir benyttet ferge.
Selv om brukerundersøkelsene for 2019 viser at en stor del av brukerne fortsatt ønsker å kunne snakke med saksbehandlere ved pasientreisekontorene, så ser likevel de regionale helseforetakene for seg at man i den nærmeste 5-årsperioden må og vil satse mer på automatisering, standardisering og digitalisering. Dette utelukker likevel ikke at man også søker å forbedre løsningene for de mer "analoge" brukerne. For eksempel er søknadsskjemaet for refusjon av reiseutgifter på papir nylig forenklet, og er nå redusert fra fire til to sider. Dette er selvfølgelig viktig for brukere som ikke har mulighet eller ønsker å benytte digitale løsninger.
I forbindelse med Helse- og omsorgsdepartementets oppfølging av Stortingets anmodningsvedtak fra våren 2018 om pasientreiseforskriften og pasientreiseordningen, mottok departementet høsten 2020 rapporter fra både Helsedirektoratet og de regionale helseforetakene. Departementet går nå gjennom dette, og vil senere i år sende ut et høringsnotat med forslag til endringer i pasientreiseforskriften. I arbeidet legges det stor vekt på å finne tiltak for å forbedre og forenkle pasientreiseordningen og tilhørende regelverk. Resultatet av dette vil kunne gjøre det enklere for brukerne av ordningen å forstå og benytte seg av sine rettigheter, og samtidig vil det også legge til rette for ytterligere forenklinger i søknadsprosessen.
Når det gjelder det løsningsforslaget som stortingsrepresentant Jenny Klinge tok opp i 2020, så er det pr. i dag ikke planer for å innføre en slik konkret løsning. En viktig forutsetning for å få til slike brukervennlige løsninger er at man i bunnen har etablert en automatisering av prosessene basert på forenkling, standardisering og integrerte tilganger til nødvendige data. Dette arbeidet er som nevnt i gang, men det gjenstår fortsatt noe før man kan få flere selvbetjeningsløsninger for pasientene.
Det er videre en forventning til at pasienttransport i større grad skal bli en integrert del av helseforetakenes IKT-systemer, for eksempel inn mot journalløsninger og timebøker. Dette vil medføre at pasientene vil kunne oppleve en bedre sammenheng i sine tjenester, for eksempel ved at pasientreisekontorene vil kunne innhente og lagre flere helseopplysninger som gir grunnlag for å planlegge en riktig og hensiktsmessig reise. Denne ønskede utviklingen underbygges også av at helseforetakene nå har laget en strategi for å integrere pasientreisene med de prehospitale tjenester, for å nettopp sikre en mer helhetlig tjeneste for pasientene.