Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1169 (2020-2021)
Innlevert: 03.02.2021
Sendt: 03.02.2021
Besvart: 10.02.2021 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Kan statsråden vise til hvilke lovbestemmelse som er hjemmelsgrunnlaget for den nye forskriftsregelen om bruk av hjemmeopplæring som ikke er begrunnet i smittevern (3a, tredje ledd)?

Begrunnelse

Den midlertidige loven om tilpassing av opplæringsloven gir regjeringen hjemmel til å gi forskrift om bruk av hjemmeopplæring, men både i § 7 og § 8 knyttes adgangen til nødvnedige tilpassinger til at skolen er stengt eller driver med begrensninger etter enkeltvedtak eller forskrifter med hjemmel i smittevernloven. Med den nye forskriftsbestemmelsen, § 3a, tredje ledd, åpner regjeringen for at hjemmeopplæring også kan tas i bruk uten at det er nødvendig som følge av lokale smitteverntiltak. Heller ikke i høringsnotatet omtales hjemmelsgrunnlaget for forskriftsregler om hjemmeopplæring som ikke er begrunnet ut fra smittevernlovgivningen.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Jeg legger til grunn at spørsmålet gjelder den nye regelen om hjemmeopplæring i midlertidig forskrift 26. mai 2020 nr. 1061 om tilpasninger i reglene om barnehager, grunnskoler og videregående opplæring som følge av utbrudd av covid-19 § 3 tredje ledd. Denne forskriftsregelen åpner for at skoleeiere på skoler med mye fravær knyttet til covid-19 over tid, kan beslutte å gi mindre deler av opplæringen hjemme til elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring i en begrenset periode dersom hensynet til elevenes samlede opplæring gjør det nødvendig. I forskriften er det videre fastsatt at opplæringen bare kan gis hjemme dersom det er pedagogisk forsvarlig, og at elevenes beste skal være et grunnleggende hensyn i vurderingen av om deler av opplæringen skal gis som hjemmeopplæring. Dette er altså en snever åpning til å bruke noe hjemmeopplæring dersom dette er nødvendig av hensyn til elevene.
Forskriftsregelen er fastsatt med hjemmel i midlertidig lov 26. mai 2020 nr. 52 om tilpasninger i barnehageloven, opplæringslova og friskolelova for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 § 7 andre ledd første setning. Denne bestemmelsen gir departementet hjemmel til å gi forskrift om hvilke elever som skal få tilbud på skolen selv om skolen eller trinnet ellers er stengt eller har redusert åpnings- eller oppholdstid, og hvilke elever som skal ha opplæring hjemme selv om skolen eller trinnet er åpent. I Prop. 102 L (2019–2020) punkt 3.3.2.2 framgår det at bakgrunnen for at det i loven ble fastsatt en forskriftshjemmel om hjemmeopplæring, i stedet for at reglene ble tatt inn i loven, var nettopp at det kunne bli behov for å endre disse reglene.
Det er ut fra forarbeidene klart at hensikten med forskriftsreglene skal være å avhjelpe ulemper av vedtak etter smittevernloven (smitteverntiltak), og at skolens plikt til å gi opplæring på skolen og hjemme skal kunne tilpasses de smitteverntiltakene som gjelder for skolene til enhver tid.
Reglene i den midlertidige loven var opprinnelig vedtatt i forskrift med hjemmel i koronaloven. Smittevernveilederne ble utgitt rett før lovforslaget ble fremmet og er endret en rekke ganger etter loven ble vedtatt. Trafikklysmodellen ble innført etter at loven ble vedtatt. Det har også vært ulike anbefalinger om bruk av karantene. Disse endringene har betydning for hvordan skolene kan organisere opplæringen, og dermed hvilke regler som bør gjelde for opplæring hjemme og på skolen.
Formålet med den midlertidige loven er at barn, unge og voksne i størst mulig grad skal kunne få ivaretatt sine rettigheter etter barnehageloven, opplæringsloven og friskoleloven, samtidig som det tas hensyn til hva som er mulig når barnehager og skoler er stengt eller er underlagt begrensninger av smittevernhensyn som følge av utbruddet av covid-19.
En negativ konsekvens av smitteverntiltakene er at ikke alle elever og lærere kan komme på skolen. Dersom dette gjelder mange og over tid, kan det gå ut over mulighetene til å gi elevene en god opplæring. Hensikten med forskriftsregelen i § 3 tredje ledd er å legge til rette for at elevene kan få best mulig opplæring. Den situasjonen som er alternativet i de tilfellene forskriftsregelen gjelder, er kombinerte opplegg der noen av elevene er på skolen og noen er hjemme, endringer fra dag til dag, bruk av ukvalifiserte lærere og mye selvstendig arbeid. I slike tilfeller kan adgangen til å gi noe hjemmeopplæring gi større forutsigbarhet, bedre planlagte opplegg og bruk av kvalifiserte lærere som elevene har en trygg og personlig relasjon til.
Forskriftsreglene skal altså å avhjelpe negative konsekvenser for elevene og dermed i større grad realisere elevenes rett til opplæring. Dette er i kjernen av formålet med den midlertidige loven.
Jeg vil avslutningsvis vise til at det samtidig med den nye forskriftsregelen i § 3 tredje ledd ble innført en plikt for skoleeiere til å melde fra til statsforvalteren ved beslutninger om hjemmeopplæring. Dette vil gi oss bedre oversikt over bruken av hjemmeopplæring, og jeg vil følge situasjonen nøye.