Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1251 (2020-2021)
Innlevert: 09.02.2021
Sendt: 09.02.2021
Besvart: 15.02.2021 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Vil regjeringen følge opp ovennevnte forslag fra den interdepartementale arbeidsgruppen, og når vil lovendringene fremmes for Stortinget?

Begrunnelse

Viser til skriftlig spørsmål (Dokument nr. 15:2255 (2019-2020)). I svar på skriftlig spørsmål skriver daværende statsråd, Ida Lindtveit Røse, følgende:

"Rapporten har vært på høring fra Barne- og familiedepartementet, og det arbeides med oppfølgingen av høringen."

I VG 18. januar kan vi lese regjeringen vil skjerpe regler for politiattest.
Den interdepartementale arbeidsgruppen foreslo blant annet at hjemmel til å kreve politiattest ved organisert treningsvirksomhet omgjøres til en skal-bestemmelse, og at det innføres hjemmel til å kreve politiattest for organisert treningsvirksomhet for mindreårige som ikke skjer i regi av frivillige organisasjoner eller i samarbeid med det offentlige.
Det er viktig å sikre at alle organiserte fritidstilbud er et trygt og godt sted for barn og unge.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Den siste tiden har media vist eksempler på hvordan voksne utnytter ulike roller de har i møte med barn, som trenere og andre ledere innen idrett. Dette skal ikke skje. Alle barn i Norge skal være trygge når de deltar i fritidsaktiviteter. Derfor har regjeringen nå satt i gang en helhetlig gjennomgang, for å tette hull og rette opp svakheter ved dagens system. Vi vil foreta flere grep.
For det første vil vi gå videre med forslagene fra den interdepartementale arbeidsgruppen som har vært på høring. Vi har allerede startet arbeidet med en lovproposisjon i samarbeid med berørte departementer, og tar sikte på å fremme den for Stortinget før sommeren. I denne lovproposisjonen vil vi foreslå å utvide dagens hjemmel til å innhente politiattest for personer som organiserer trening for mindreårige, slik at all organisert treningsvirksomhet omfattes, samt endre bestemmelsen slik at det blir en plikt til å innhente politiattest. Vi vil også foreslå å innføre krav om politiattest for ansatte ved blant annet familievernkontorer, eksterne meklere etter barneloven og ekteskapsloven og ansatte ved Barneombudet.
Vi vil også følge opp forslaget med å endre andre eksisterende hjemler som i dag gir adgang til å innhente barneomsorgsattest, slik at det som hovedregel blir en plikt til å innhente en slik attest.
Dernest vil vi vurdere om det bør innføres krav om politiattest for flere private virksomheter der de ansatte har kontakt med mindreårige. Dette var innspill vi fikk i høringsrunden. Dette omfatter lekeland, barnepassordninger på treningssentre og kjøpesentre og virksomheter som formidler barnevakter. Vi vil også vurdere hjemler for ansatte ved idrettsanlegg og svømmehaller og trenere mv. som engasjeres av private. Disse forslagene har ikke vært på høring. Når vi har utredet dette nærmere, vil eventuelle forslag bli sendt på høring, slik at alle berørte gis anledning til å gi innspill.
Vi vil dessuten se nærmere på hvilke lovbrudd som skal medføre en anmerkning på barneomsorgsattesten, dvs. politiattest for personer som skal jobbe med barn. Det kom for eksempel frem under høringen at en person som er dømt for vold mot eget barn, ikke alltid vil få en anmerkning på barneomsorgsattesten. Dette er en alvorlig mangel som vi ønsker å gjøre noe med.
Dette arbeidet er en del av oppfølgingen av regjeringens Opptrappingsplan mot vold og overgrep (2017-2021), samt Stortingets anmodningsvedtak nr. 606, 25. april 2017.