Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1255 (2020-2021)
Innlevert: 09.02.2021
Sendt: 10.02.2021
Besvart: 16.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden ta hensyn til rådene fra en samlet næring, og sørge for at vi viderefører dagens språkkrav, med skandinavisk og engelsk?

Begrunnelse

Kystverket foreslår i ny sjøtrafikkforskrift, at det innføres krav om bruk av engelsk språk på sjøtrafikksentralenes arbeidskanaler. Det nye språkkravet vil ikke tillate at to norsktalende fartøy over 500 BT, kan kommunisere på norsk i sjøtrafikksentralens virkeområder. I dag er det krav om skandinavisk eller engelsk språk.
I følge de tilbakemeldingene jeg har fått så fungerer dagens ordning utmerket. Jeg registrerer at en samlet næring, i november 2020, gikk ut med en felles pressemelding om saken. Der ble det på det sterkeste advart mot å innføre nytt språkkrav, da det ville svekke sjøsikkerheten. Videre anbefaler både Kystverkets trafikkledere og loser i sine høringsinnspill, å videreføre dagens språkkrav. Det er deres faglige vurdering, at en endring slik Kystverket foreslår, vil redusere sjøsikkerheten i sjøtrafikksentralenes virkeområder.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Kystverket har foreslått at det i sjøtrafikkforskriften innføres krav om bruk av engelsk for fartøy over 500 BT som skal kommunisere på sjøtrafikksentralenes arbeidskanaler. Klar kommunikasjon på sjøtrafikksentralenes arbeidskanaler er avgjørende for å kunne ivareta sikkerheten. For meg er det viktigste å velge den løsningen som gir best sjøsikkerhet.
Formålet med forslaget om å innføre et krav om bruk av engelsk på sjøtrafikksentralenes arbeidskanaler, er å bidra til en felles situasjonsforståelse mellom fartøy som befinner seg i sjøtrafikksentralenes tjenesteområder. Kystverket vurderer at dagens ordning med kommunikasjon på både skandinavisk og engelsk øker sannsynligheten for at informasjon som er viktig for sjøsikkerheten ikke blir forstått av alle fartøy som denne informasjonen kan ha betydning for.
Samtidig har jeg registrert at representanter for trafikkledere, loser og næringslivet, ikke ønsker at det stilles et slikt krav om bruk av engelsk. Jeg har derfor hatt et møte med flere av dem som signerte oppropet mot forslaget, for å lytte til deres synspunkter. Både Kystverkets forslag og innvendingene mot forslaget er begrunnet i hensynet til sjøsikkerhet. Forslaget er nå til behandling i departementet, og vi går nå grundig gjennom alle innspillene for å komme frem til den løsningen som gir best sjøsikkerhet.