Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1270 (2020-2021)
Innlevert: 10.02.2021
Sendt: 11.02.2021
Besvart: 16.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hvor stor belastning på strømnettet er det beregnet at en etablering av ladeinfrastruktur for riks- og fylkesveiferjer vil ha, og hva vil det koste totalt og fordelt ned på hvert fergeselskap?

Begrunnelse

Det er et uttalt krav fra regjeringen at alle nye fergeanbud skal stille krav om lav- eller nullutslipp fra 2023. Det vil medføre at flere ferjesamband går over på batteridrevne el-ferjer. Disse ferjene er avhengig av å kunne lade batteriene sine mens de ligger ved land og dermed ha ladeinfrastruktur ved ferjeanløpet.
Mange ferjekaier ligger slik til at de er utenfor tettbygde områder og har ikke en tilknytning strømnettet som er dimensjonert for de enorme mengdene strøm som er nødvendig for å lade batteriene på el-drevne skip. Det vil naturligvis måtte bygges ut og koste dyrt for både skattebetalere og potensielt strømkunder gjennom økt nettleie.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg er glad for å kunne si at vi etter hvert har fått god oversikt over lav- og nullutslippsferjer, både innen riksvei- og fylkesveidrift. Kunnskapsgrunnlaget sier også noe om ladeinfrastruktur, kapasitet og kostnader. Det er olje- og energiministeren som har ansvaret for å følge opp regjeringens politikk knyttet til kraftsystemet.
Norge har i dag et overskudd på kraft, og et godt utgangspunkt for elektrifisering av nytt forbruk. Dette er forventet å være situasjonen i mange år fremover, også ved en økende elektrifisering i flere sektorer. Antakelser om fremtidig forbruk og produksjon vil alltid være beheftet med usikkerhet. Omfanget av elektrifisering, i hvilken takt det skjer og den geografiske fordelingen av forbruket vil påvirke behovet for tiltak i overføringsnettet.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) gjennomførte i 2020 en analyse av storstilt elektrifisering og konsekvenser for kraftsystemet. Elektrifisering av ferjer, basert på anslag i Klimakur 2030, var en del av dette. NVE skriver at elektrifisering av ferjer nesten alltid krever nettutbygging, og at nettkostnadene kan variere mye. I Klimakur ble det antatt at 46 av ferjesambandene vil bli elektrifisert uten nye tiltak og virkemidler. Elektrifisering av ytterligere 76 ferjesamband er anslått å kreve investeringer i distribusjonsnettet på om lag 1 milliard kroner, og i regionalnettet på litt under 0,4 milliarder kroner. Rapporten kan leses her: https://publikasjoner.nve.no/rapport/2020/rapport2020_36.pdf
Også Statnett har sett på konsekvensene for kraftnettet av økt elektrifisering. Deres analyser viser at høyere kraftforbruk fra transportsektoren i liten grad gir et økt behov for nettutbygginger i transmisjonsnettet, men kan framskynde mange investeringer. Det finnes eksempel på at elektrifisering av enkelte ferjesamband blir vanskelig på grunn av begrenset kapasitet i transmisjonsnettet, men dette hører til unntakene.
Olje- og energidepartementet har gjennomført en høring om forslag til endringer i forskrift om nettregulering og energimarkedet (tilknytning av uttak med vilkår om utkobling eller redusert strømforsyning). Forslaget åpner opp for at nettselskap og uttakskunder kan inngå avtale om tilknytning til nett med vilkår om at kunden kan kobles ut eller gis redusert forsyning i gitte situasjoner.
Dette vil legge til rette for at nye tilknytninger av forbruk eller forbruksøkninger kan gjennomføres uten at det er nødvendig å investere i nettanlegg, til fordel for både nettselskap og kunde. I tillegg til at kunden slipper å betale anleggsbidrag, vil nettselskapet i mange tilfeller også kunne gi raskere tilknytning. Forslaget vil bidra til en mer effektiv utnyttelse av eksisterende strømnett, og til at man kan unngå å måtte investere i nytt nett. En slik ordning vil kunne redusere kostnadene ved å etablere for eksempel ladeanlegg for ferjer. Høringsfristen var 2.12.2020 og forslaget er nå til behandling i Olje- og energidepartementet.