Skriftlig spørsmål fra Anette Trettebergstuen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1331 (2020-2021)
Innlevert: 17.02.2021
Sendt: 17.02.2021
Besvart: 22.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Anette Trettebergstuen (A)

Spørsmål

Anette Trettebergstuen (A): Vil statsråden endre reglene slik at staten tar deler eller hele regningen for utbygging av nødvendig infrastruktur for strøm til utvidelse av kapasitet for ladestasjoner langs viktige trafikkårer som E6?

Begrunnelse

Ladekapasiteten for El-biler er begrenset i distriktene. Det er et uttalt mål å få flere til å kjøre elbil på bekostning av diesel og bensinbiler. Da må ladekapasiteten i distriktene opp. Når trafikknutepunkt med stor etterspørsel etter lading vil utvide kapasiteten må de selv ta regningen for nødvendig utbygging av strømkapasitet.
Espa Servicesenter ved E6 i Stange kommune i Innlandet er et naturlig stoppested for lading. Kapasiteten er sprengt, og eier vil bygge ut kapasiteten for å imøtekomme behovet hos Elbilistene. For å kunne gjøre dette må strømkapasiteten bygges ut, noe som vil gi utbygger en regning på rundt 25 millioner kroner, noe som hindrer videre planer om utbygging av ladekapasitet.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: For å nå regjeringens målsetninger knyttet til andel nye nullutslippskjøretøy er det en forutsetning at det finnes ladeinfrastruktur i hele landet. I regjeringens handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transportsektoren framgår det at regjeringen legger opp til at utbygging av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur skal være markedsbasert, men at staten gjennom Enova skal bidra der det ikke er kommersielt lønnsomt å bygge ut.
Et økt antall nullutslippskjøretøy er et viktig markedssignal for behovet for ladeinfrastruktur. Det er markedet som vet best hvor mange ladestasjoner det bør være og hvor disse bør lokaliseres. Tilbudet av ladestasjoner må derfor følge utviklingen av elbilmarkedet. Ladekø er et signal til aktørene om at det vil lønne seg å etablere mer ladeinfrastruktur i området.
I desember 2020 vedtok regjeringen ny strategi for rasteplasser langs riksvei der en av forutsetningene er at det tilrettelegges for etablering av elbillading når det etableres eller oppgraderes rasteplasser langs riksveiene. Dette vil tilrettelegge ytterligere til for etablering av ladestasjoner langs riksveiene.
Andre rammevilkår for etablering av ladeinfrastruktur er også viktig, for eksempel koordinering med utbygging av kraftnett og arealplanlegging.
Nå det gjelder nettleie og anleggsbidrag skal disse gi markedssignaler slik at nettet utnyttes best mulig. Dette er ikke næringspolitiske virkemiddel.
Olje- og energidepartementet har gjennomført en høring om tilknytning av uttak med vilkår. Forslaget åpner opp for at nettselskap og uttakskunder kan inngå avtale om tilknytning med vilkår om at kunden kan kobles ut eller gis redusert forsyning i gitte situasjoner.
Dette vil legge til rette for at nye tilknytninger av forbruk eller forbruksøkninger kan gjennomføres uten at det er nødvendig å investere i nettanlegg, til fordel for både nettselskap og kunde. I tillegg til at kunden slipper å betale anleggsbidrag, vil nettselskapet i mange tilfeller også kunne gi raskere tilknytning.
Forslaget vil bidra til en mer effektiv utnyttelse av eksisterende strømnett, og til at man kan unngå å måtte investere i nytt nett. Forslaget er nå til behandling i Olje- og energidepartementet.