Une Bastholm (MDG): Hvilke konsekvenser vil BaneNors opplysninger om økte kvikkleireforekomster i Moss få for framdrift, økonomi og gjennomførbarhet for utbyggingen av ny jernbane og ny Rv 19?
Begrunnelse
Bane Nor skal bygge 10 km med dobbeltsporet jernbane på strekningen fra Sandbukta nord for Moss til Såstad i Rygge sør for byen. Prosjektet inkluderer to tunneler og et nytt stasjonsområde i Moss på ca. 800 meter. Forberedende arbeider startet høsten 2017. Byggestart for hovedarbeidene var i 2019. Prosjektet skal stå ferdig i 2025.
BaneNor opplyser at det er gjort funn av mer kvikkleire i og ved sentrum av Moss enn det som tidligere har vært avdekket. Funnene får konsekvenser for utbyggingen av ny jernbanetunnel og nye Moss stasjon, samt konsekvenser for framtidig tunnel for Rv 19 gjennom Moss sentrum. Større omfang av og bløtere leire enn først antatt vil trolig føre til at kostnadene øker. Dette kommer på toppen av at byggingen av ny jernbane gjennom Moss er blitt mye dyrere enn først antatt, fra 6.5 milliarder kroner i 2016 da prosjektet ble vedtatt til siste anslag i 2020 på 13.3 milliarder kroner. Det er også ventet at de nye funnene vil kunne få store følger for framdriften i prosjektet. Økte kostnader og risiko gjør at det lokalt nå stilles spørsmål ved gjennomførbarheten, samfunnsnytten og valg av trase for jernbaneprosjektet.
Riksveg 19 i Moss er gitt prioritet i Nasjonal Transportplan (2018-2029), som ble behandlet i Stortinget i juni 2017. Prosjektet omfatter planlegging av ny riksveg 19 mellom E6 og Moss ferjekai. Prosjektet er nå i en utredningsfase. Moss-Horten er Norges mest trafikkerte ferjesamband, som gjennom hyppige avganger store deler av dagen gir stor trafikkbelastning gjennom Moss by. Som følge av dette har Rv 19 vært utredet for tunnelløsning under byen i flere omganger. Utredningene har møtt store hindringer som følge av at ny jernbanetrasé er planlagt gjennom samme område. De to prosjektene henger derfor tett sammen og vil følgelig påvirke hverandre.