Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1373 (2020-2021)
Innlevert: 20.02.2021
Sendt: 22.02.2021
Besvart: 01.03.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Jeg har fått signaler om at operafeltet er utelatt i den nye Scenekunststrategien til regjeringen som nå er under arbeid. Det er bekymring for at den ikke omhandler opera, kun teater og dans. Jeg kan ikke forstå at det kan stemme, da opera jo også er teater. Og i aller høyeste grad scenekunst.
Kan statsråden klargjøre situasjonen omkring dette; er opera med som en del av den nye Scenekunststrategien, og om ikke, hva er i så fall begrunnelsen for det?

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: I Meld. St. 8 (2018-2019) Kulturens kraft – Kulturpolitikk for framtida varsles det en strategisk gjennomgang av scenekunstfeltet i tråd med Stortingets anmodningsvedtak nr. 201 av 12. desember 2017 om å sørge for at erfarne grupper som mottar støtte fra Norsk kulturfond kan sikres forutsigbarhet. Det norske scenekunstfeltet har vært i stor vekst og utvikling de siste par tiårene og det er behov for å se helhetlig og nytt på scenekunstfeltet. Arbeidet med en scenekunststrategi er i gang og det vil være flere utfordringer og problemstillinger som må drøftes.
Utgangspunktet for arbeidet med strategien er den store tilveksten av aktører med prosjektfinansiering de senere årene. Denne tilveksten har skapt sterk konkurranse om midlene i Norsk kulturfond og nye utfordringer for frie scenekunstgrupper og kompanier med helårlig drift. Dette er utfordringer som strategien vil måtte ta tak i.
Infrastrukturen for produksjon og formidling av danseforestillinger er ikke fullt utviklet i Norge og det er behov for å se på hvordan man kan få bedret denne slik at både profesjonell dans og annen scenekunst kan nå ut til en større del av befolkningen. Det er også behov for å se på hvordan ressursene på scenekunstområdet kan utnyttes bedre slik at publikum får et mer variert og mangfoldig tilbud av teater og dans.
Operafeltet har mange av de samme utfordringer og problemstillinger som det profesjonelle teater- og dansefeltet, men også ulike særtrekk. De regionale operamiljøene er ofte tett koblet til orkesterinstitusjonene eller andre etablerte institusjoner og festivaler, og har gjerne større innslag av frivillighet enn det øvrige scenekunstfeltet. De regionale operaene utgjør en viktig del av kulturlivet i Norge og har stor verdi for scenekunsten og publikum ute i regionene, men de nevnte særtrekkene gjør at det kan argumenteres for å avgrense mot opera i strategien.