Skriftlig spørsmål fra Kristin Ørmen Johnsen (H) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1502 (2020-2021)
Innlevert: 04.03.2021
Sendt: 05.03.2021
Besvart: 12.03.2021 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Kristin Ørmen Johnsen (H)

Spørsmål

Kristin Ørmen Johnsen (H): Da Stortinget vedtok ny trossamfunnslov ble regjeringen samtidig bedt om et forslag til lovendringer med sikte på å forby faste etter-skole-tilbud med overnatting. Stortinget ønsket også å nekte tros- og livssynsamfunn som tar imot bidrag fra stater som ikke respekterer retten til tros- og livssynsfrihet, tilskudd og tok inn en bestemmelse om dette i § 6.
Det er snart et år siden trossamfunnsloven ble vedtatt og jeg vil derfor vite status for oppfølgingen av Stortingets vedtak?

Begrunnelse

I forbindelse med at Stortinget behandlet ny trossamfunnslov (Prop. 130 L (2018-2019) Lov om tros- og livssynsamfunn, jf. Innst. 208 L (2019-2020) ), ba Stortinget regjeringen om å komme tilbake med forslag til nødvendige lovendringer med sikte på å forby faste etter-skole-tilbud med overnatting over lengre tid for å forhindre segregering, parallellsamfunn, negativ sosial kontroll eller radikalisering. Komiteen ba regjeringen fremme saken senest våren 2021.
Ved behandlingen av ny trossamfunnslov, tok Stortinget også inn et nytt annet ledd i § 6:

"Tros- eller livssynssamfunn som tar imot bidrag fra stater som ikke respekterer retten til tros- og livssynsfrihet, kan nektes tilskudd."

I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2021 (Innst. 14 S (2020-2021) ) ba Stortinget regjeringen sørge for at trossamfunnsloven § 6 andre ledd trer i kraft snarest og senest 1. april 2021.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Finansiering av trossamfunn i Norge fra fremmede stater som ikke respekterer retten til tros- og livssynsfrihet, kan utfordre viktige norske demokratiske verdier som samfunnet vårt bygger på, og ikke minst tros- og livssynsfriheten mer generelt.
Tros- og livssynssamfunn som mottar tilskudd, skal hvert år sende inn regnskap til statsforvalteren. Trossamfunnsloven presiserer at dersom samfunnene mottar bidrag fra utlandet, skal det opplyses særlig om dette. Gjennom rapporteringen kan vi få kunnskap om omfanget av finansiering fra utlandet til tros- og livssynssamfunnene. Barne- og familiedepartementet, med støtte fra Utenriksdepartementet, arbeider nå med hvordan bestemmelsen om bidrag fra stater som ikke respekterer retten til tros- og livssynsfrihet, kan gjennomføres i praksis. Som det ble pekt på i høringen reiser en slik bestemmelse vanskelige rettslige avgrensningsspørsmål, som ikke ble utredet før Stortinget vedtok lovbestemmelsen. Bestemmelsen må derfor konkretiseres gjennom endringer i trossamfunnsforskriften. Forskriftsendringen må sendes på høring før den kan tre i kraft. Det vil derfor dessverre ikke være mulig å sette i kraft trossamfunnsloven § 6 annet ledd senest 1. april 2021, slik Stortinget ba om ved behandlingen av Innst. 14 S (2020-2021), jf. vedtak 396: "Stortinget ber regjeringen sørge for at trossamfunnsloven § 6 andre ledd trer i kraft snarest og senest 1. april 2021." Jeg tar derimot sikte på, i nært samarbeid med utenriksministeren, å sende et forslag til konkretisering av lovbestemmelsen på høring i løpet av vårsesjonen 2021.
Barn og unge skal vokse opp i trygge omgivelser. Barne- og familiedepartementet utreder i samarbeid med både Kunnskapsdepartementet og Kulturdepartementet Stortingets anmodningsvedtak om et forbud mot faste etter-skole-tilbud i tråd med vedtak 498 (2019 - 2020). Arbeidet ledes av Barne- og familiedepartementet, ikke Kunnskapsdepartementet, slik jeg ved en inkurie sa i Stortingets spørretime onsdag 24. februar 2021. Arbeidet pågår uavhengig av arbeidet med ny handlingsplan mot negativ sosial kontroll og æresvold.
Lovregulering av faste etter-skole-tilbud reiser også krevende avgrensningsspørsmål, i tillegg til menneskerettslige spørsmål, blant annet om retten til privatliv og om tros- og livssynsfrihet. Før et eventuelt lovforslag kan fremmes for Stortinget må det sendes på høring. Det vil derfor ikke være mulig å komme tilbake til Stortinget med et lovforslag våren 2021, slik familie- og kulturkomiteen bad om. Jeg vil understreke at jeg er opptatt av en god oppfølging av anmodningsvedtaket og jeg vil holde Stortinget orientert om videre fremdrift.
Avslutningsvis vil jeg nevne at vi gjennom ny trossamfunnslov har iverksatt tiltak allerede. Loven gir grunnlag for å nekte trossamfunn tilskudd og retten til å være registrert blant annet dersom de utøver vold eller tvang, eller krenker barns rettigheter. Vi har videre, i tråd med Stortingets anmodningsvedtak (vedtak 499 (2019-2020)), klargjort i forskrift at tros- og livssynssamfunnene skal rapportere om særskilte tilbud for barn og unge, blant annet om undervisning eller andre trosopplæringstilbud og aktiviteter. Blir statsforvalter kjent med opplysninger som kan gi grunnlag for å nekte tilskudd, skal statsforvalteren vurdere behovet for nærmere undersøkelser og om opplysningene gir grunn til å melde forholdet til politiet, barnevernet eller andre relevante myndigheter. Statsforvalter kan i tillegg kreve rapportering om særskilte forhold, for eksempel om barns forhold i tros- og livssynssamfunnene. Dette vil kunne bidra til å forebygge miljøer som kan være skadelige for barn.