Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1525 (2020-2021)
Innlevert: 05.03.2021
Sendt: 08.03.2021
Besvart: 15.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hvor står regjeringens arbeid med standard for girkasser i kjøretøy på norske veier, og vil statsråden lande på at automatgir blir standard ved førerprøver i Norge med mulighet til å ta «manuell-lappen» gjennom et godkjent tilleggskurs og ikke en ny førerprøve?

Begrunnelse

Over de siste tiårene har manuell girkasse blitt sjeldnere og sjeldnere i biler på norske veier. Fra å være standard og det klart vanligste er manuell girkasse nå nesten blitt en kuriositet. Særlig i nybilsalget er automatgir nesten enerådende, tallene for 2019 viste at av nye personbiler hadde 95,3% automatgir. Nullutslipps- og hybridbiler selges kun med automatgir.
Likevel er manuell girkasse å anse som standard innen kjøreopplæring og førerprøver. Dette er et tema som har vært diskutert blant både myndigheter og trafikkskolene i en årrekke, også ute i Europa. Per i dag vil de som tar førerprøven med automatgir i Norge få førerkortet sitt begrenset til biler med automatgir, og må ta en ny førerprøve om de ønsker å kjøre biler med manuell girkasse.
Blant annet i Frankrike er det en ordning slik at de som har førerkort for automatgir, kan få førerrett på biler med manuelt gir uten å måtte ta ny førerprøve. Der tar man seks til sju timer på en trafikkskole. Da får man førerrett på manuelt gir. En slik ordning burde også være mulig i Norge.
Det er også et ønske fra norske trafikkskoler å få avklart med myndighetene hva som blir standarden i årene fremover og om det blir mulig å innføre en egen ordning for opplæring i manuell gir. Det vil blant annet gjøre det lettere for kjøreskolene å bestille nødvendige biler når de trygt kan møte forventningen og behovet i samfunnet for at de fleste ønsker å kjøreopplæring og oppkjøring i en bil med automatgir.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil innledningsvis peke på at selv om det nå i liten grad selges nye biler med manuelt gir, så består den norske bilparken av et betydelig antall biler med manuelt gir. Ved utgangen av 2020 hadde om lag halvparten av personbilparken i Norge manuelt gir. Dette er biler som vil kjøre rundt på norske veier i mange år, kanskje særlig av de som fremover tar førerkort, og er således ingen kuriositet, som det hevdes i begrunnelsen til spørsmålet.
Samtidig er det ingen tvil om at andelen som tar førerprøven på bil med automatgir øker. Utviklingen skyldes i hovedsak ordningene som styrker elbilsalget. Mens det i 2016 var 7 % av førerprøvene i klasse B som ble tatt på automatgirede kjøretøy, har dette økt til 32 % i 2020, og videre til 36 % hittil i 2021. Det er imidlertid store geografiske variasjoner, hvor for eksempel om lag 16 % av kandidatene i Nordland og Troms og Finnmark velger et slikt førerkort mens over halvparten i Oslo. Dette henger delvis sammen med geografisk variasjon i utbredelsen av elbiler.
Gjeldende rammeverk for føreropplæringen er godt tilpasset denne utviklingen. Det er i dag kandidatene selv som velger om de vil ta opplæring og førerprøve på bil med automatisk eller manuelt gir, og opplæringsløpet tilpasses dette. De som velger å bare skulle kjøre bil med automatgir, kan dermed selv velge å ikke bruke tid og penger i opplæringen på å lære seg å gire manuelt.
De som har tatt førerprøven på automatgir og senere ønsker å utvide for også å kunne kjøre biler med manuelt gir, kan i dag enkelt fjerne denne begrensningen i førerkortet ved å avlegge ny førerprøve med manuelt gir. Det er imidlertid få som velger dette. I 2020 ble det avlagt 349 slike prøver. Av disse var det 72 % som fikk bestått. Samme år ble det avlagt totalt om lag 27 500 førerprøver på automatgir i klasse B.
Prinsippet i den norske opplæringsmodellen er at forhold som kan testes, skal kontrolleres gjennom praktisk prøve, mens forhold som vanskelig kan testes, skal dekkes av obligatorisk opplæring. Rene ferdigheter som å gire, er lett å måle i en ordinær prøve. Obligatoriske kjøretimer vil, i denne sammenheng, bli unødvendig fordyrende for svært mange, som i stor grad vil kunne lære seg dette ved privat øvingskjøring eventuelt supplert med enkelte kjøretimer.
Samtidig er det ingen grunn til å tro at en endring som foreslått vil være positivt for trafikksikkerheten. Dagens trinnvise opplæring sikrer at ferske bilførere behersker tekniske ferdigheter som giring før de får førerkort. Opplæring uten prøve kan tvert i mot virke negativt ved at de som trenger mer opplæring enn det som er obligatorisk likevel får utvidet førerkortet uten å ha tilstrekkelige ferdigheter. Kandidatene vil ha varierende behov for opplæring for å opparbeide seg nødvendig kompetanse. For ikke å gjøre omfanget av obligatorisk opplæring uforholdsmessig byrdefullt for de med begrenset behov for opplæring vil ikke nivået ta hensyn til å sikre tilstrekkelig kompetanse hos de som har det største behovet for opplæring.
Det er videre grunn til å understreke at en betydelig andel av kandidatene stryker til førerprøven. Andelen som stryker på førerprøve med automatgir er høyere enn for de som tar førerprøve på manuelt girede kjøretøy. Mens det i 2020 var 21 % av kandidatene som tok førerprøven på manuelt girede biler som strøk, var denne andelen 31 % for de som tok førerprøven på automatgirede kjøretøy. Det er således ikke grunn til å tro at det vil virke positivt for trafikksikkerheten eller for førerprøvekapasiteten dersom flere tar førerprøve på automatgir.
Jeg er ikke kjent med at trafikkskolene generelt lenge har ønsket en slik endring, slik det vises til i begrunnelsen. Så vidt jeg vet er dette en sak som har vært fremmet av bransjeorganisasjonen ATL. Andre deler av trafikkskolebransjen, herunder Trafikkforum, er i mot en slik endring og ønsker dagens ordning videreført.
En ordning der utvidelse av førerett til manuelt giret kjøretøy kan skje ved opplæring, og ikke bare ved prøve som i dag, vil forutsette at trafikkskolene må ha tilgang også på kjøretøy med manuelt gir. Trafikkskolene vil derfor fortsatt måtte tilpasse tilbudet og kjøretøyparken til den føreropplæringen som kandidatene etterspør.
Jeg vil likevel understreke at det ikke er noe krav at trafikkskolene må tilby opplæring både på manuelt og automatisk girede biler. Det er fullt mulig for trafikkskoler som ønsker det, å bare tilby opplæring på automatgirede biler.
Jeg vil videre fremheve at utgangspunktet etter det harmoniserte europeiske rammeverket for førerkort, er at den som skal få rett til å kjøre biler med manuelt gir må vise at vedkommende behersker dette på en praktisk førerprøve. Dette er situasjonen i de fleste europeiske land, herunder i våre naboland Sverige og Danmark. Jeg er kjent med at enkelte EU-land som Frankrike og Tyskland har ordninger hvor slik førerett gis uten førerprøve. I disse landene kan kandidatene selv velge om de ønsker å ta førerprøven på manuell eller automat. I Tyskland valgte 92% i 2020 å kjøre opp med manuelt gir. For å fjerne kode for automatgir kan kandidatene i Tyskland enten avlegge praktisk prøve eller gjennomføre kurs på ti timer ved en trafikkskole. I Frankrike må kandidatene gjennomføre kurs på sju timer ved en trafikkskole. Jeg er ikke kjent med at det er avklart at disse reglene er i tråd med førerkortdirektivet. Det pågår nå en evaluering av førerkortdirektivet, og det kan komme endringer i rammeverket om dette.
Basert på det ovennevnte gir dagens rammeverk for føreropplæring god fleksibilitet til å håndtere den utviklingen vi ser der flere og flere tar førerkort på automatgirede biler. Dagens rammeverk gir kandidatene selv valgmulighet, og en enkel og lite kostbar vei til å utvide dersom de senere skulle ønske det. Utvidelse gjennom obligatorisk opplæring vil for svært mange bli en dyrere løsning og vil også kunne innebære en trafikksikkerhetsrisiko for de som trenger ekstra opplæring. Det er nå uklart om en slik ordning er forenlig med det felleseuropeiske rammeverket for førerkort. Dagens regler fungerer godt, men dersom det oppstår nye opplysninger i saken, kan det være grunn til å se på disse.