Bård Hoksrud (FrP): Hvor står regjeringens arbeid med standard for girkasser i kjøretøy på norske veier, og vil statsråden lande på at automatgir blir standard ved førerprøver i Norge med mulighet til å ta «manuell-lappen» gjennom et godkjent tilleggskurs og ikke en ny førerprøve?
Begrunnelse
Over de siste tiårene har manuell girkasse blitt sjeldnere og sjeldnere i biler på norske veier. Fra å være standard og det klart vanligste er manuell girkasse nå nesten blitt en kuriositet. Særlig i nybilsalget er automatgir nesten enerådende, tallene for 2019 viste at av nye personbiler hadde 95,3% automatgir. Nullutslipps- og hybridbiler selges kun med automatgir.
Likevel er manuell girkasse å anse som standard innen kjøreopplæring og førerprøver. Dette er et tema som har vært diskutert blant både myndigheter og trafikkskolene i en årrekke, også ute i Europa. Per i dag vil de som tar førerprøven med automatgir i Norge få førerkortet sitt begrenset til biler med automatgir, og må ta en ny førerprøve om de ønsker å kjøre biler med manuell girkasse.
Blant annet i Frankrike er det en ordning slik at de som har førerkort for automatgir, kan få førerrett på biler med manuelt gir uten å måtte ta ny førerprøve. Der tar man seks til sju timer på en trafikkskole. Da får man førerrett på manuelt gir. En slik ordning burde også være mulig i Norge.
Det er også et ønske fra norske trafikkskoler å få avklart med myndighetene hva som blir standarden i årene fremover og om det blir mulig å innføre en egen ordning for opplæring i manuell gir. Det vil blant annet gjøre det lettere for kjøreskolene å bestille nødvendige biler når de trygt kan møte forventningen og behovet i samfunnet for at de fleste ønsker å kjøreopplæring og oppkjøring i en bil med automatgir.