Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1571 (2020-2021)
Innlevert: 09.03.2021
Sendt: 09.03.2021
Besvart: 18.03.2021 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hva vil ministeren gjøre for å sørge for at disse to jernbaneprosjektene, Follobanen og Venjar – Langset i Eidsvoll ikke blir forsinket pga. at entreprenørene ikke får tilgang på tilstrekkelig kompetent arbeidskraft grunnet stengte grenser?

Begrunnelse

Stengte grenser pga. koronapandemien har ført til store utfordringer i samfunnet, både for kommuner, fylker, næringslivet og den enkelte. Det er viktig å finne en balanse mellom strengt smittevern, for ha kontroll på pandemien, samtidig som at samfunnet ikke stopper helt opp. Det er f.eks. i samfunnets interesse at store nasjonale infrastruktur prosjekter gjennomføres i henhold til både kostnads og tidsrammen.
Dessverre kan gigantiske jernbaneprosjekter til flere milliarder både bli utsatt i opptil ett år og bli påført ekstra milliarder i utgifter, om BaneNOR og entreprenørene ikke får tilgang på tilstrekkelig og nødvendig kompetanse til å gjennomføre prosjektene i henhold til planen og inngåtte kontrakter.
Det er spesielt to viktige jernbaneprosjekter, som BaneNOR nå arbeider med, som både kan bli forsinket og få økte kostnader. De to prosjektene er Follobanen og Inter City utbyggingen på Dovrebanen i Eidsvoll kommune. Dette er meget store og dyre prosjekter, hvor forsinkelser vil få enormt store og negative konsekvenser for samfunnet. Følgelig er BaneNOR ekstra påpasselig og spesielt nøye med å følge meget strenge smittevern regler. NCC, som bla jobber på Venjar – Langset prosjektet i Eidsvoll, har på eget initiativ innført et enda strengere smittevern regime enn det myndighetene krever. I tillegg til de nasjonale kravene til testing som myndighetene har innført, tester f.eks. NCC sine ansatte hver eneste uke. Smitteutbrudd i et BaneNOR prosjekt vil få fatale konsekvenser både for den enkelte, men også for fremdrift og kostnader i disse gigant prosjektene. Følgelig er det viktig at regjeringen finner en løsning slik at man unngår forsinkelser og store kostnadsøkninger. Kostnadsrammen på Follobanen er på omtrent 35 milliarder og på dobbeltsporet i Eidsvoll er rammen ca. 7 milliarder.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Innreiserestriksjonene ble strammet kraftig inn med virkning fra 29. januar på bakgrunn av anbefaling fra helsemyndighetene om at det «kun bør gis adgang til innreise til personer som kan dokumentere at reisen har et nødvendig formål som ikke kan utsettes». Den gjeldende smittevernfaglige vurderingen er at de strenge innreiserestriksjonene bør opprettholdes inntil videre.
Samtidig er regjeringen opptatt av at smitteverntiltakene ikke er mer begrensende overfor befolkning og virksomheter, eller mer langvarige enn nødvendig. Dette fremgår av regjeringens langsiktige plan for håndteringen av covid-19-pandemien. Hensynet til arbeidsplasser og næringsliv prioriteres ved vurdering av smitteverntiltak, herunder innreiserestriksjonene.
For å sikre innreise for utenlandske arbeidstakere som er strengt nødvendige for å opprettholde aktivitet i norske virksomheter, ble det den 20. februar opprettet en snever søknadsbasert ordning i Sjøfartsdirektoratet, jf. forskrift om søknadsbasert ordning for unntak fra innreiserestriksjoner for utlendinger av hensyn til folkehelsen. Dette er en svært snever unntaksordning, som skal gi adgang til innreise for utlendinger som gjør arbeid som er strengt nødvendig for å opprettholde aktiviteten i norske virksomheter.
Regjeringen jobber med en gradvis åpning av grensene, og vurderer fortløpende behovet for å åpne for andre arbeidstakere, på bakgrunn av en helhetlig vurdering av smittesituasjonen og næringslivets behov. I dag stiller den søknadsbaserte ordningen krav om teknisk kompetanse. Den søknadsbaserte ordningen kan på sikt bli utvidet.