Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1573 (2020-2021)
Innlevert: 09.03.2021
Sendt: 09.03.2021
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 24.03.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at også vogntog som kjører over grensen testes ved teststasjonene?

Begrunnelse

Fremskrittspartiets Nordisk råd gruppe besøkte onsdag 3. mars grensestasjonen mellom Norge og Sverige i Eidsskog kommune i Innlandet. Her hadde vi også møte med næringsliv og kommunen om hvordan det er å være grensekommune og næringsliv med arbeidstakere i et felles arbeid og bomarked på grensa. Det som jeg reagerte på stasjonen var alle vogntogene som kjørte rett forbi uten å ta hurtigtesten. Her er det potensielt smitte på vei inn til landet noe som kunne vært forhindret ved at man testa og avventa 15 minutt på prøvesvar. Det fremstår som merkelig at det ikke er slik. Ved å stramme inn ytterligere ville det kunne vært mulig å åpne opp på andre områder for eksempel for å komme næringslivet i møte med å sikre bedre situasjon for arbeidstakere under et regime med hyppig testing.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det følger av covid-19-forskriften § 4 d første ledd at personer som har oppholdt seg i et område med karanteneplikt som fastsatt i vedlegg A i løpet av de siste 10 døgn før ankomst til Norge, skal teste seg for SARS-CoV-2 ved grenseovergangsstedet i Norge. Testen skal være antigen hurtigtest eller PCR-test. Ved positiv antigen hurtigtest skal personen ta PCR-test innen et døgn etter ankomst. Myndighetene kan i grensekontrollen gi anvisning på hvilken teststasjon den reisende er pliktig til å teste seg ved umiddelbart etter innreise.
I tredje ledd er det gitt enkelte unntak fra kravet om test på grensen. Det er blant annet gitt unntak for yrkessjåfører av langtransport og togpersonell som ikke arbeider på godstog. Bakgrunnen for unntaket er å sikre forsyningssikkerheten til Norge. Unntaket må også ses i sammenheng med EU-kommisjonens rådsanbefaling av 22. desember 2020
fordi unntaket bidrar til å sikre flyt av varer. Behovet for testing på grensen ved ankomst må derfor blant annet vurderes opp mot risiko for transportforstyrrelser. Helsedirektoratet og FHI har vurdert at det rent smittevernfaglig ikke er grunn til at disse skal unntas, men Helsedirektoratet legger til grunn at noen yrkessjåfører av langtransport og togpersonell vil kunne krysse grensen svært hyppig, for enkelte opptil flere ganger om dagen. Krav om test på grensen vil dermed kunne medføre en del utfordringer som i verste fall kan påvirke forsyningssikkerheten til Norge. Dette som følge av at risikoen for at last og sjåfører kan bli værende i Norge medfører at selskaper ikke vil kjøre til Norge.
Yrkessjåfører skal registreres i den nasjonale innreiseregistreringssystemet og blir fulgt tett opp av kontrollsenteret for innreisende, jf. covid-19-forskriften §§ 5b og 5c. Det skal også bemerkes at personell i denne gruppen i stor grad arbeider alene, og det er grunn til å tro at de vil ha liten kontakt med andre. Og selv om de er unntatt testkravet må dette personellet være i innreisekarantene på fritiden. Dvs. at de blant annet skal unngå nærkontakt med andre. Og i arbeidstiden er det presisert i covid-19-forskriften § 6 b sjette ledd at yrkessjåfører i langtransport skal bruke munnbind når de er ute av bilen og det kan oppstå nærkontakt med andre mennesker.