Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1581 (2020-2021)
Innlevert: 09.03.2021
Sendt: 10.03.2021
Besvart: 18.03.2021 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Hvordan sikrer helseministeren at virksomheter som har mistet sin godkjenning innen ordningen fritt behandlingsvalg, ikke bare kan starte opp igjen under et nytt navn?

Begrunnelse

Firmaet Care Service AS drev fra 2018 virksomhet innen rusbehandling ved Englegård i Tvedestrand kommune, og hadde HELFO-godkjenning i ordningen fritt behandlingsvalg. Nylig mistet selskapet denne godkjenningen, og aksjeselskapet er nå meldt konkurs. Tvedestrandsposten melder 4.mars at Stiftelsen Holt behandlingssenter har sendt søknad om HELFO-godkjenning, der det stort sett ser ut til å være de samme personene som står bak både Care Service AS og Stiftelsen Holt behandlingssenter, også selve søknadsteksten til HELFO er i all hovedsak lik.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Som jeg viste til i svar på spørsmål nr. 963 fra representanten Mørland, er plikten til å yte forsvarlige helsetjenester en grunnleggende plikt for alle som yter helsetjenester. Denne plikten gjelder også virksomheter som er godkjent for å levere spesialisthelsetjenester gjennom fritt behandlingsvalg-ordningen. Ansvaret for å yte forsvarlige tjenester ligger hos tjenesteyteren – det vil si den godkjente virksomheten.
Helfo kan i noen tilfeller kalle tilbake en virksomhets godkjenning i fritt behandlingsvalgordningen. Dette kan være foranlediget av at en tilsynsmyndighet har avgjort at den godkjente virksomheten bryter med krav etter helselovgivningen. En virksomhet som mister godkjenningen sin, kan søke Helfo om ny godkjenning. Virksomheten kan velge å søke godkjenning under samme navn eller i nytt navn. Det kan være mange ulike årsaker til at en virksomhet endrer navn. Dersom vilkårene for godkjenning er oppfylt, skal Helfo godkjenne virksomhetens søknad.
Helfo skal veilede og følge opp virksomheter som har fått godkjenning etter fritt behandlingsvalgordningen. Godkjente virksomheter er på sin side forpliktet til å ha et samarbeid med Helfo om oppfølging. Veiledningen skjer blant annet gjennom oppfølgingsmøter som Helfo har med godkjente virksomheter. Referat fra disse oppfølgingsmøtene ligger tilgjengelig på Helfo sine hjemmesider: Oppfølging av FBV-leverandører - Helfo.
Helfo kan varsle tilsynsmyndighetene dersom de mener at en virksomhet driver uforsvarlig. Det er tilsynsmyndighetene som fører tilsyn med helse- og omsorgstjenesten og de fører tilsyn med om tjenestene er i samsvar med det som er bestemt i lover og forskrifter. Tilsynsmyndighetene vil vurdere om virksomheten har brutt krav som følger av regelverket. I en tilsynssak vil tilsynsmyndighetene kunne vektlegge tidligere avdekkede forhold. Videre har tilsynsmyndighetene en risikobasert tilnærming ved beslutninger om hvilke virksomheter de gjennomfører tilsyn ved.