Bjørnar Moxnes (R): Ved import av farlig avfall til Norge, hva regnes som farlig avfall - det som er klassifisert som farlig fra avsenderlandet eller det som regnes som farlig ved innførsel til Norge, og tar Miljødirektoratet utgangspunkt i hva mottaker i Norge vurderer avfallet som?
Begrunnelse
16. februar kunngjorde Miljødirektoratet at de strammer inn sin praksis for import av uorganisk farlig avfall til sluttbehandling i Norge, særlig fra land utenfor Norden. Import av farlig avfall har vært økende de siste årene, og tall fra 2019 viser at Norge importerte 447 000 tonn farlig avfall, mot 272 000 tonn i 2015, ifølge Statistisk Sentralbyrå. Alle tiltak som får ned den store importen av farlig avfall og som minimerer behovet for nye nasjonale deponier for farlig avfall, er derfor velkomne.
Mangelen på en felles tolkning av regelverket gjør at ulike land gjør ulike tolkninger av avfallsklassifiseringer, spesielt angående hva som er å regne som avfall eller ikke avfall og hva som er farlig og ikke-farlig avfall. NOAH hevder, etter spørsmål fra journalist Jens Egil Heftøy på nettstedet Avfallsbransjen, at denne varslede innstrammingen ikke berører dem.
Kan statsråden forklare dette når vi vet at avfallsselskapet NOAH importerer både flyveaske og andre fraksjoner farlig uorganisk avfall utover importen fra Norden, og at vi samtidig vet at NOAH er hovedimportør av uorganisk avfall til Norge? I NOAHs Bærekraftsrapport for 2019 (på side 21) kommer det fram at over 17 % av det importerte farlige avfallet stammet fra land utenfor Norden i 2019 - eller 11,2 % av total mengde mottatt uorganisk farlig avfall (inklusive det fra Norge og Norden).
Det er på sin plass å spørre statsråden om hva den endrede praksisen faktisk innebærer. I brevet fra Miljødirektoratet står det ''søknader om import til sluttbehandling av denne typen avfall fra land utenfor Norden som hovedregel vil få avslag''.