Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1603 (2020-2021)
Innlevert: 11.03.2021
Sendt: 11.03.2021
Besvart: 23.03.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Når vil lovforslag om endringer i rederiskatteordningen, slik at selskaper innenfor ordningen også kan drive virksomhet som skal beskattes ordinært, bli fremmet for Stortinget?

Begrunnelse

Ved behandlingen av Revidert Nasjonalbudsjett for 2020 fattet Stortinget et anmodningsvedtak der regjeringen bes utrede endringer i rederiskatteordningen slik at selskaper innenfor ordningen, i tillegg til virksomhet som kvalifiserer for rederibeskatning, kan drive virksomhet som skal beskattes ordinært. En endring som nevnt i anmodningsvedtaket, vil innebære at også virksomhet som ikke kvalifiserer for skattefritak, kan drives av selskap innenfor ordningen.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2021, uttaler Finansdepartementet at de arbeider med en oppfølging av anmodningsvedtaket. Et eventuelt forslag om adgang til delt virksomhet i rederiskatteordningen må sendes på høring. Forslaget må også gjennom en notifikasjonsprosess med EFTAs overvåkningsorgan (ESA) før det kan få virkning. En eventuell endring kan derfor trolig tidligst få virkning fra og med inntektsåret 2022.
Rederinæringen har gjennom flere år vist til at ovennevnte bestemmelser (ofte omtalt som inngjerdingen av lovlig virksomhet) medfører utfordringer for selskap i rederiskatteskatteordningen. Dette skyldes at skipene ikke kan benyttes til oppdrag som skal skattlegges ordinært, bl.a. innenfor havbruk. I tillegg medfører inngjerdingen en risiko for tvunget uttreden av ordningen. Det er også vist til eksempler der selskap velger andre europeiske rederiskatteordninger – med en mer fleksibel inngjerding – fremfor den norske.
Det haster derfor med å få endret rederiskatteordningen, slik at selskap innenfor ordningen også kan drive virksomhet med skipene som skal skattlegges ordinært. Finansdepartementet har selv antydet at en endring trolig tidligst kan få virkning fra og med inntektsåret 2022. I så fall bør et lovforslag sendes på høring i løpet av våren 2021, og fremmes for Stortinget i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2022. Iverksettelsen kan eventuelt avvente en endelig godkjennelse fra ESA. En senere fremleggelse for Stortinget fremstår uheldig, da saken allerede har vært til behandling i departementet i ca. 10 måneder.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Formålet med rederiskatteordningen er å bedre norsk skipsfarts internasjonale konkurranseevne. Dagens ordning er godkjent av ESA som statsstøtte i samsvar med ESAs retningslinjer for støtte til sjøfart, jf. EØS-avtalens artikkel 61 nr. 3 bokstav c. Ordningen ble første gang godkjent i 1998 og senest for en ny tiårsperiode fra og med 2018. Rederiselskaper innenfor ordningen er endelig fritatt for alminnelig inntektsskatt på skipsfartsinntekter. Selskapene skattlegges for netto finansinntekter og svarer en særskilt tonnasjeskatt. En forutsetning for å være innenfor ordningen er at selskapene kun driver med lovlig skipsfartsvirksomhet.
Stortinget fattet anmodningsvedtak om delt virksomhet i rederiskatteordningen i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 2 (2019–2020), se Innst. 360 S (2019–2020):

«Vedtak 784: Stortinget ber regjeringen å utrede og vurdere endringer i rederiskatteordningen slik at selskaper innenfor ordningen i tillegg til virksomhet som kvalifiserer for rederibeskatning kan drive virksomhet som ikke er støtteberettiget, og som skal beskattes ordinært. Status for saken skal omtales i forbindelse med statsbudsjettet for 2021.»

Arbeidet med å følge opp anmodningsvedtak 784 er, som det vises til i begrunnelsen, omtalt i Prop. 1 LS (2020–2021) kapittel 15. Departementet arbeider med oppfølgningen av anmodningsvedtaket, og har vært i kontakt med ESA angående en prosess med notifisering av et forslag om endringer i ordningen som beskrevet i anmodningsvedtaket. En notifikasjon til ESA forutsetter at det foreligger et tilfredsstillende forslag til endringer i det regelverket som ble notifisert med virkning fra 2018. Departementet arbeider med sikte på å kunne sende en notifikasjon til ESA så snart det lar seg gjøre.
En endring av regelverket slik at det åpnes for delt virksomhet innenfor rederiskatteordningen, kan innebære betydelige endringer i flere sider ved ordningen, blant annet reglene om inntreden og uttreden, behandlingen av gevinst/tap mm. En ordning som tillater delt virksomhet, forutsetter også en tilfredsstillende mekanisme for allokering av inntekter/tap mellom skattefri rederivirksomhet og ordinært beskattet virksomhet. Oppfølgningen av anmodningsvedtaket krever betydelig utredning før et eventuelt lovforslag kan fremmes og notifiseres til ESA.