Sivert Bjørnstad (FrP): Når vil lovforslag om endringer i rederiskatteordningen, slik at selskaper innenfor ordningen også kan drive virksomhet som skal beskattes ordinært, bli fremmet for Stortinget?
Begrunnelse
Ved behandlingen av Revidert Nasjonalbudsjett for 2020 fattet Stortinget et anmodningsvedtak der regjeringen bes utrede endringer i rederiskatteordningen slik at selskaper innenfor ordningen, i tillegg til virksomhet som kvalifiserer for rederibeskatning, kan drive virksomhet som skal beskattes ordinært. En endring som nevnt i anmodningsvedtaket, vil innebære at også virksomhet som ikke kvalifiserer for skattefritak, kan drives av selskap innenfor ordningen.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2021, uttaler Finansdepartementet at de arbeider med en oppfølging av anmodningsvedtaket. Et eventuelt forslag om adgang til delt virksomhet i rederiskatteordningen må sendes på høring. Forslaget må også gjennom en notifikasjonsprosess med EFTAs overvåkningsorgan (ESA) før det kan få virkning. En eventuell endring kan derfor trolig tidligst få virkning fra og med inntektsåret 2022.
Rederinæringen har gjennom flere år vist til at ovennevnte bestemmelser (ofte omtalt som inngjerdingen av lovlig virksomhet) medfører utfordringer for selskap i rederiskatteskatteordningen. Dette skyldes at skipene ikke kan benyttes til oppdrag som skal skattlegges ordinært, bl.a. innenfor havbruk. I tillegg medfører inngjerdingen en risiko for tvunget uttreden av ordningen. Det er også vist til eksempler der selskap velger andre europeiske rederiskatteordninger – med en mer fleksibel inngjerding – fremfor den norske.
Det haster derfor med å få endret rederiskatteordningen, slik at selskap innenfor ordningen også kan drive virksomhet med skipene som skal skattlegges ordinært. Finansdepartementet har selv antydet at en endring trolig tidligst kan få virkning fra og med inntektsåret 2022. I så fall bør et lovforslag sendes på høring i løpet av våren 2021, og fremmes for Stortinget i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2022. Iverksettelsen kan eventuelt avvente en endelig godkjennelse fra ESA. En senere fremleggelse for Stortinget fremstår uheldig, da saken allerede har vært til behandling i departementet i ca. 10 måneder.