Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:1636 (2020-2021)
Innlevert: 14.03.2021
Sendt: 15.03.2021
Besvart: 19.03.2021 av finansminister Jan Tore Sanner

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke funn og anbefalinger har fremkommet gjennom Finanstilsynets kartlegging av bankenes tilbud av kontanttjenester, og hvordan vil statsråden følge opp Finanstilsynets kartlegging?

Begrunnelse

I brev av 2. september 2020 fra Finansdepartementet bes Finanstilsynet innen utgangen av februar om å

«kartlegge bankenes samlede tilbud av kontanttjenester, og herunder vurdere om tilbudet møter ulike kundegruppers forventninger og behov innenfor rammene bl.a. hvitvaskingsregelverket setter, og vurdere om utviklingen kan innebære behov for nye tiltak eller regelverksendringer.»

Departementet omtalte videre at:

«Kartleggingen vil danne grunnlaget for en ny vurdering av om kontanttilbudet til norske bankkunder kan anses som tilfredsstillende over hele landet, eller om det kan være behov for nærmere regulering av bankenes plikter.»

Pandemien har innebåret en unntakstilstand for det norske samfunnet. En rekke virksomheter har oppfordret sterkt til ikke å benytte kontanter og mange forbrukere har også akseptert dette i den helt spesielle situasjonen landet har vært i. Mange, spesielt i risikogruppene, har i lange perioder også holdt seg mer hjemme og i mindre grad nyttet en del tilbud og tjenester som man i en ordinær situasjon benytter seg av. Det siste året er således lite egnet for å gi et mer generelt og varig bilde av ulike kundegruppers forventninger og behov knyttet til tilbud av kontanttjenester. Eventuelle regelverksendringer som begrenser bankenes og andre virksomheters plikter til å tilby kontanttjenester og forbrukernes rett til å gjøre opp med kontanter, bør derfor ikke foretas før det norske samfunnet er tilbake i en mer ordinær situasjon etter pandemien.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Digitaliseringen av samfunnet skaper både nye muligheter og nye utfordringer. I banksektoren har digitaliseringen over mange år bidratt bl.a. til store kostnads-besparelser og nye tjenester til kundene. De fleste betalingene i Norge skjer i dag med elektroniske løsninger som betalingskort, mobilbetaling og nettbank. Ifølge undersøkelser fra Norges Bank har andelen betalinger på utsalgssteder og mellom privatpersoner som gjøres med kontanter, falt over mange år.
Finansdepartementet har i de tre siste finansmarkedsmeldingene omtalt utviklingen i bankenes tilbud av kontanttjenester. Særlig viste departementet i Finansmarkedsmeldingen 2019 til at nye fellesløsninger fra bankene kan redusere behovet for å forskriftsregulere enkeltelementer i det samlede tilbudet, gitt at samarbeidet bidrar til å opprettholde og videreutvikle et kontanttilbud som samlet sett møter bankkundenes forventninger og behov i hele landet. Departementet viste også til at den enkelte bank etter loven må sørge for at kundene har mulighet for å sette inn og ta ut kontanter, enten i bankens egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester.
Som varslet i Finansmarkedsmeldingen 2020, og som representanten peker på, har departementet innhentet fra Finanstilsynet og Norges Bank en ny kartlegging av bankenes samlede tilbud av kontanttjenester, samt vurderinger bl.a. av om utviklingen kan innebære behov for nye tiltak. Departementet vil omtale og vurdere resultatene av kartleggingen i årets finansmarkedsmelding. Finansmarkedsmeldingen 2021 skal etter planen legges frem for Stortinget i slutten av april. Koronapandemien har medført en markert reduksjon i bruken av kontanter, som nok også kan påvirke kontantbruken på lengre sikt. I Finansmarkedsmeldingen vil departementet drøfte bankenes tilbud av kontanttjenester og hvordan dette har utviklet seg over noe tid. Departementet vil legge vekt på at bankkundene fortsatt skal ha mulighet for å sette inn og ta ut kontanter, selv om kontantbruken er lavere nå enn før.