Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hvilke funn og anbefalinger har fremkommet gjennom Finanstilsynets kartlegging av bankenes tilbud av kontanttjenester, og hvordan vil statsråden følge opp Finanstilsynets kartlegging?
Begrunnelse
I brev av 2. september 2020 fra Finansdepartementet bes Finanstilsynet innen utgangen av februar om å
«kartlegge bankenes samlede tilbud av kontanttjenester, og herunder vurdere om tilbudet møter ulike kundegruppers forventninger og behov innenfor rammene bl.a. hvitvaskingsregelverket setter, og vurdere om utviklingen kan innebære behov for nye tiltak eller regelverksendringer.»
Departementet omtalte videre at:
«Kartleggingen vil danne grunnlaget for en ny vurdering av om kontanttilbudet til norske bankkunder kan anses som tilfredsstillende over hele landet, eller om det kan være behov for nærmere regulering av bankenes plikter.»
Pandemien har innebåret en unntakstilstand for det norske samfunnet. En rekke virksomheter har oppfordret sterkt til ikke å benytte kontanter og mange forbrukere har også akseptert dette i den helt spesielle situasjonen landet har vært i. Mange, spesielt i risikogruppene, har i lange perioder også holdt seg mer hjemme og i mindre grad nyttet en del tilbud og tjenester som man i en ordinær situasjon benytter seg av. Det siste året er således lite egnet for å gi et mer generelt og varig bilde av ulike kundegruppers forventninger og behov knyttet til tilbud av kontanttjenester. Eventuelle regelverksendringer som begrenser bankenes og andre virksomheters plikter til å tilby kontanttjenester og forbrukernes rett til å gjøre opp med kontanter, bør derfor ikke foretas før det norske samfunnet er tilbake i en mer ordinær situasjon etter pandemien.